Katerina Janouch

Jag utmanar er, etablissemangsjournalister – vågar ni ta en saklig debatt om er del i den…

”Vi apotekskunder har rätt att slippa delta i normalisering av en underkastelseuniform”

av | 21 nov, 2018 | Debatt

Lästid: 6 minuter

En apotekskund mejlar mig och uttrycker ett flertal högst relevanta och angelägna synpunkter och tankar kring frågan om hijab, alltså slöjbeklädd personal på svenska apotek. Vi mejlades fram och tillbaka och till slut bad jag vederbörande att skriva en egen text på temat. ”Kanske man ska överväga att i stället polisanmäla apoteken för förtal ifall man råkar ut för att bli kallad rasist, för att man försvarar könens lika rätt, står upp för sexuellt självbestämmande och inte vill delta i normalisering av underkastelseuniformer. Det har gått inflation i begreppet ”rasist” men för många av oss är det en oerhört allvarlig och oacceptabel anklagelse. Apoteken visar djupt bristande omdöme när de blandar ihop dessa kort”, skriver apotekskunden och uppmanar alla som känner sig obekväma med hijab att vänligt men bestämt säga ifrån.

SVT hade 20 oktober ett inslag om tilltagande rasism mot apoteksanställda, flera tidningar hakade på och de flesta apotekskedjor uttalade sig. Rasistiska tillmälen och hotfulla påhopp är inte acceptabelt! Men en märklig sammanblandning visar sig. Apoteken och samtliga medier som tagit upp detta bakar ihop rasistiska tillmälen med en rimlig önskan att inte expedieras av personal som uttrycker starkt sexistiska värderingar och en sexualsyn som hör hemma i förrförra seklet. Det vill säga – det ideologiska paket som följer med hijaben.

Apoteksbolagen anger alla att hijab är tillåtet eller valbar del av arbetsuniformen. Lustigt nog av skäl som är varandras motsats!  Någon hänvisar enbart till religionsfrihet och diskrimineringslag – och har i sin uppfostringsiver ”glömt” att privatpersoner/kunder inte kan fällas för diskriminering. Andra återigen framhåller att man aktivt vill representera samhället och att det är bra med kulturella variationer som kan möta varierade kunder.

Det anses alltså bra att välja hijabist pga kulturell igenkänning? På samma sätt ska man så klart kunna få be om personal som inte bär hijab! Om man t ex upplever att hijabens budskap står för långt ifrån egna kulturen och värderingar.  Att ”inte vilja bli hjälpt av någon i huckle” är en helt adekvat förfrågan som ska respekteras utan dömanden, krångel eller ifrågasättanden. Men just det citatet framhölls som ett exempel på rasistiskt eller dåligt bemötande. Detta är oerhört! Antingen finns en djup okunskap om vad hijaben är, eller så är det andra agendor som driver på. Ordet ”huckle” är även mer adekvat än t ex ”slöja” som ger en missvisande bild av dessa hårt virade, täta, tyger.

Apoteken hotar nu med att öka polisanmälan av kunder – även alltså önskemål att ej expedieras av hijabist. Ändå har inget av apoteken berättat var deras gräns går för anmälan!  Om man lämnar sin nummerlapp och går? Samtliga apotek har i mailsvar ignorerat både den och en mängd viktiga och oroade frågor. Det kommer oförskämdheter eller intetsägande standardsvar.

Kanske man ska överväga att i stället polisanmäla apoteken för förtal ifall man råkar ut för att bli kallad rasist, för att man försvarar könens lika rätt, står upp för sexuellt självbestämmande och inte vill delta i normalisering av underkastelseuniformer. Det har gått inflation i begreppet ”rasist” men för många av oss är det en oerhört allvarlig och oacceptabel anklagelse. Apoteken visar djupt bristande omdöme när de blandar ihop dessa kort.

Hijab på apotekspersonal är olämpligt av många skäl (liksom i andra yrken där man arbetar med patienter, elever etc och vid myndighetsutövning). Man ska företräda sin profession och sin arbetsgivare.  Inte sina personliga hobbies, politiska åsikter, trosföreställningar eller sexuella vanor. Det är allmänt olämpligt att ikläda sig övertydliga symboler om grupptillhörighet, särskilt när det handlar om grupper som har konfliktytor med andra grupper. Farmaci är ett vetenskapligt område där religiösa och vidskepliga yttringar är malplacerade! Hijaben uttrycker en sexualmoral som handlar om kvinnans skyldighet att inte fresta mannen, kyskhetsnorm som förbjuder sex före äktenskapet, och även sådant som motstånd mot onani, abort och homosexualitet. Det är extremt olämpligt på ett apotek där man ska kunna få hjälp med intima frågor. Hijab är dessutom religionsutövande, kontinuerlig underkastelse, och inte blott en symbol. Hijaben innebär i praktiken könsapartheid där kvinnans hår, kvinnlighet och skönhet måste döljas. Där män betraktas som sexuella vilddjur utan behärskning. Där flickor och pojkar inte bör umgås. För övrigt känns det ofräscht med de här hårt virade tygerna runt hår, panna, öron, kinder, haka och hals inomhus hela dagen…

Apoteken bör ha en neutralitetspolicy och därmed behandla alla lika. Inte ha särskilda regler för vissa grupper. Religionsfrihet är ett fundament i ett demokratiskt samhälle, men ingen kan förstås ha rätt att kräva att utöva den på arbetstid! I synnerhet inte samtidigt som man hanterar kunder! Man bör också ta i beräkning att en neutralitetspolicy kan utgöra ett stöd för kvinnor som utsätts för påtryckningar att bära hijab av sin omgivning. Just de kvinnor som hotas, pressas etc att bära hijaben är de som behöver vårt solidaritet – inte de som ”väljer” det.

Eftersom apoteken inte redan fattat ovanstående, och själva provocerar fram en konfrontation mellan hijabförsvar och alla oss som står upp för jämställdhet och sexuellt självbestämmande – står vi nu i en situation där vi måste förklara alla skäl till att man inte önskar hjälp av en hijabist. Det kan vara:

– humanistiskt medvetna personer som aldrig deltar i normalisering av hijab
– personer med personlig erfarenhet av hijaben som förtryck och därför känner obehag
– personer som i sin livsföring är antagonist till det som hijaben står för och därför känner sig obekväma
– män som – helt rimligt – tar hijaben som en personlig förolämpning
– kvinnor som är allmänt rasande över detta medlöperi till förtryck, som inte uppskattar att hijabisten ser sig själv som renare och högre stående än andra
– kvinnor som flytt från länder där det hijabiska förtrycket har tortyr och försvinnanden som redskap, som sörjer att denna form av kvinnoförnedring brer ut sig i det som skulle vara ett sekulärt och tryggt land
– kvinnor som flytt och är regelrätt traumatiserade och upplever starka obehag och flashbacks av interaktion med hijabister – särskilt som kvinnor ofta ingår i moralpolisen.
– unga kvinnor som lever i ett förtryck där slöjtvång ingår, men som försöker leva sitt eget liv i smyg. Kanske hon ska hämta ut p-piller och är livrädd.

Apoteken verkar ha glömt en ”detalj” – värnandet av kundens integritet. En apotekskund är oerhört utlämnad. Det är kunden (patienten) som fläker upp sitt liv med läkemedel, sjukdomsdiagnoser, personuppgifter och kreditkort på disken.

Apoteket AB hade fina ord om att känna kulturell tillhörighet och identifikation. Men precis som i vården är det inte sällan så att man söker sig till någon som finns så långt bort från den egna sfären som möjligt, för att minimera risken för igenkänning!! Detta är inget konstigt alls. Det är inte konstigt att inte vilja expedieras av en granne, av någon som är med i samma förening – eller någon som har hög risk att tillhöra föräldrarnas församling!

Hänvisning till tystnadsplikt och hög utbildning räcker inte hela vägen, när den anställde redan har gjort avsteg från professionalism och visar tydligt att det egna religiösa utövandet har högre prioritet än kundens välmående. De egna religiösa, sexistiska värderingarna prioriteras emellanåt högre av personer på ansvarsfulla poster, än yrkesetik och regler.  Fallet i Solna där nämndemän ville fria en man som misshandlat sin hustru, ”eftersom han kom från en bättre familj”. Vi har en läkare som agerat direkt på föräldrars uppdrag, snokat i flickors journaler för att kartlägga deras sexliv. Han kan ha förstört ett antal unga kvinnors liv och denna hotbild mot flickor är högst reell för många. https://www.expressen.se/kvallsposten/lakare-skyldig-till-dataintrang—doms-1/

Lama förslag om att ”ja men det är konkurrens, gå till ett annat apotek” visar på en underskattning av apotekens samhällsansvar och bristande insikt i problemets vidd. Dels har apoteken ännu samma policy. Dels är apotekskunder ofta sjuka, svaga och behöver behandling omgående. Att puffa runt dem för den egna leken med ”tolerans för intolerans” är bottenlöst oansvarigt och borde få såväl myndigheter som politiker att se över apotekens agendor.

Uppmaning till alla apotekskunder som ser problem med hijaben och finner någon form av obehag att mötas av personal med detta:

– Låt inte det här sjunka undan. Vi kan inte acceptera den här situationen!
– Hör av er till apoteken, ställ frågor, kräv svar! Informera om hur ni upplever hijaben.
– Hör av er till läkemedelsverket och till politiker.
– Kräv en neutralitetspolicy som också går i linje med de höga vetenskapliga krav vi ställer på apoteksverksamhet.
– Vid personliga möten på apoteken – förklara er så vänligt det går. Var tydliga med att hijaben och dess budskap är problemet – inte religionstillhörighet per se, och definitivt inte hudfärg eller etnicitet.
– Visa att kritik mot underkastelse och könsapartheid icke är rasism, snarare det omvända.
– Snåla inte på vänlighet till personal som uppvisar professionalism, oavsett kön och utseende. Visa att vi uppskattar mänsklig mångfald, inte omänsklig enfald.
– Gå i sällskap. Vi riskerar att behöva vittnen framöver nu när apoteken ska bedriva häxjakt på sina kunder.

Skribenten är en apotekskund som väljer att vara anonym efter uselt bemötande från apoteken när hon försökt få svar på bekymrade och angelägna frågor.

*******

Vill du gå med i 1,1 miljonersklubben? Välkommen!

Vill du gå med i Stå upp för Katerina Janouch? Välkommen.

Jag skriver om samtidens Sverige ur olika perspektiv. Vill du också bli intervjuad, komma i kontakt med mig eller tipsa om något, dela med dig av din historia/erfarenheter eller skriva själv? Mejla mig på info@katerinamagasin.se – dock arbetar jag ensam, så jag svarar i mån av tid! Läser alla mejl. Du som vill får otroligt gärna stötta mig, den fria debatten och oberoende journalistisk.

Swish: 0733289122 

Konto SE-Banken: 5206-0000114 (de första fyra siffrorna är clearingnummer). 

Patreon: https://www.patreon.com/katjanouch

International payments: IBAN: SE5750000000052061604404, Bic: ESSESESS

Blir glad för varje liten slant! Och oerhört tacksam om du köper mina böcker. De nyaste hittar du här nedan. Största tacken på förhand! Thank you! Dekuji! Merci. Danke. Och tack alla ni som redan bidragit, ni anar inte hur glad jag är över det ni ger och det ni skriver, även om jag inte kan tacka var och en av er personligen. Ni ger mig kraft och mod att fortsätta. <3 Tillsammans kan vi förändra världen.

Min bok “Bilden av Sverige” kan du köpa här:

https://www.bokus.com/bok/9789198405170/bilden-av-sverige/

https://www.adlibris.com/se/bok/bilden-av-sverige-9789198405170

Min senaste bok heter ”Budbärarinnan” och är den 11:e delen i romanserien om Cecilia Lund.

https://www.bokus.com/bok/9789198405163/budbararinnan/

 

 

 

 

 

Donera med Swish

Stötta Katerina i sitt arbete!

Stötta Katerina!

Donationer och gåvor:

Du som vill får otroligt gärna ge mig en gåva/donation. En gåva/donation till mig är inget köp av vara/tjänst av mig, varken historiskt utförd eller framtida, ej heller betalning för levererad tjänst/vara, eller framtida sådan, utan en ovillkorad förutsättningslös gåva som inte faller under Konsumentköplagen. Genom utförd gåva bekräftat gåvogivaren att ovanstående förutsättningar gäller.

Bitcoin: 3J2irHJYDyVLkAMe9yQ4j9JL2sxLNGwXee
Paypal: info@katerinamagasin.se
Konto SE-Banken: 5216 34 159 29 (de första fyra siffrorna är clearingnummer).
Bankgiro: 5630-6376
Patreon: https://www.patreon.com/katjanouch
International payments:
IBAN: SE8150000000052311121146,
Bic: ESSESESS

Blir glad för varje liten slant! Och oerhört tacksam om du köper mina böcker.

Största tacken på förhand!

Thank you! Dekuji! Merci. Danke.

Och tack alla ni som redan bidragit, ni anar inte hur glad jag är över det ni ger och det ni skriver, även om jag inte kan tacka var och en av er personligen.

Ni ger mig kraft och mod att fortsätta. 

Tillsammans kan vi förändra världen.

0 kommentarer