Katerina Janouch

Jag utmanar er, etablissemangsjournalister – vågar ni ta en saklig debatt om er del i den…

”Soran i Aleppoberga” och andra mångfaldssagor framtiden för Astrid Lindgrens Värld

av | 3 okt, 2019 | Det nya Sverige

Lästid: 6 minuter

Jag läser att Astrid Lindgrens värld söker ny sorts barnskådespelare till sin verksamhet, då det tycks vara alltför ”svenskt” i den nuvarande uppställningen. I en jobbannons försöker man nu därför komma till rätta med detta. Svenska barn har nämligen inte riktigt den “etniska och kulturella mångfald” som Astrid Lindgrens värld efterfrågar. Man skriver att ”Astrid Lindgrens Värld vill tillvarata de kvaliteter som en etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten och därför söker vi särskilt dig, som utöver de formella kraven, kan berika oss med detta.” Jag funderar ett varv till. Varför till varje pris fortsätta reproducera ett gammelsvenskt narrativ i själva berättelsen? Astrid Lindgrens Värld borde samtidigt skriva om de gamla sagorna, så de bättre matchar Det Nya Sverige. Jag anmäler mig frivillig och skickar med ett smakprov på hur dessa nya sagor skulle kunna se ut, för att bättre tillföra etnisk och kulturell mångfald. Vad sägs om ”Soran i Aleppoberga”, ”Muhammed på taket” och ”Alla vi könsstympade i Bombarbyn”? Samt ”Raidan, rövarson” och ”Flickan i Långslöja”, en variant på den folkkära Pippi.

Sagor behöver helt klart moderniseras och jag applåderar Astrid Lindgrens Världs friska, moderna initiativ. Vem vill hjärntvättas av sentimentala tråkigheter från tiden då Sverige var homogent och befolkat av enbart svensktalande lintottar? Här är några utkast på nytänkande, litterära varianter:

”Soran i Aleppoberga” (Emil i Lönneberga): Svarthårige Soran växer upp på en gård i Aleppoberga, där hans viktigaste uppgift är att vakta sin lillasyster Alida så att hon inte kränker familjens heder. För detta uppdrag får han en bysse, så att han verkligen kan sätta den omoraliska flickan på plats. Vid ett tillfälle tvingas han hissa upp systern i en flaggstång där hon i sin heltäckande svarta burka misstas för den svarta IS-flaggan. Griseknoen är givetvis raderad i denna variant av sagan, och vi får lära oss hur man behandlar orena djur, samt hur man fångar homosexuella i varggropen. Soran premieras för alla sina korantrogna hyss av sin far, talibanen Hassan, med en skål halalcertifierad kycklingsoppa, medan familjens kvinnor respektfullt hukar i köket. Sagan tryfferas av sedelärande berättelser om hur man straffar otrogna kristna gamlingar, som barrikaderat sig i fattigstugan där de klamrar sig fast vid en luggsliten Bibel, med hjälp av den skoningslöse shariavakten Kommandoran, förtjänstfullt spelad av Özz Nujen.

”Muhammed på taket” (Karlsson på taket) är en charmig berättelse om hur Lillebror headhuntas av den somaliske, något överviktige gängledaren Muhammed, som finner sin väg till Lillebrors barnkammare via en flyktväg då han rånat en värdetransport och därefter flytt med helikopter över taken. Lillebror invigs i gänget och får bli bärare av Muhammeds AK4:a. Vi får följa med på en lika spännande som halsbrytande färd då Muhammed rånar den svenska finanseliten på deras Patek Philipp-klockor, allt skildrat i en nybyggd värld som befolkas av nyanställd instegsafghaner vars första jobb efter gymnasieamnestin blir anställning som skådespelare, då de bevisligen är ytterst skickliga på att spela barn.

”Muhammed på taket” får också en spin-off med ”Mahtab på taket”, som är en specialskriven historia om Mahtab som vill vara ihop med en svensk kille och som därför tvingas flyga från taket utan propeller på ryggen. Det är Mahtabs far som skickar ner Mahtab. Denna saga finns endast i ett kapitel.

”Alla vi könsstympade i Bombarbyn” (Alla vi barn i Bullerbyn) handlar om en grupp flickor som bor i ett särskilt utsatt område, kallat Bombarbyn. Flickorna blir en förebild för de kommande generationerna, och man framhåller fördelarna med att den kvinnliga sexualiteten begränsas. Givetvis leker flickorna inte med sina bröder, som är fria och självständiga, utan skolas in i hur de ska bli goda hustrur men även samaritaner, då Bombarbyn med jämna mellanrum skakas av granatexplosioner och andra typer av sprängdåd, och då den svenska vården fallerat tvingas flickorna även agera som sjukvårdare. (Denna litterära berättelse har en fostrande bieffekt för våra allra minsta och kan med fördel användas som undervisningsmaterial från årskurs 1, i synenrhet då all undervisning om antiken samt andra viktiga historiska perioder inom kort kommer att utgå.)

”Flickan i Långslöja” (Pippi Långstrump) är en saga om en flicka som inser värdet av att täcka sig, och att eventuellt giftas bort till en mycket äldre man. Initialt möter vi en uppstudsig flicka som är både egensinnig och excentrisk, men i takt med att hon invigs i den korrekta värdegrunden av de små vännerna Tamas och Aisha, inser hon hur fel det är att springa runt i kort klänning och med håret fullt synligt. Flickans pappa, en mäktig hövding över mindre vetande infödingar i fjärran land, lyckas framgångsrikt sälja henne till en jämngammal man för en kista full med guldpengar. Slutet gott, allting gott, Flickan i Långslöja blir mor till tolv barn och lämnar aldrig mer Villa Villekulla utan manligt sällskap.

”Raidan, rövarson” (Ronja rövardotter) är en rykande aktuell modernisering av en saga som verkligen behövde renoveras inte minst på grund av sina normerande roller. Raidan är ledare över ett gäng som rånar svenska gamlingar på deras pensioner, för dessa bortskämda åldringar har redan levt i välfärd i decennier, medan Raidan och hans vänner av diverse socioekonomiska orsaker inte fått samma del av det så kallade samhällskontraktet. Ta från de fattiga – ge till dem som inte har lust att jobba, är den nya devisen som Raidans gäng opererar efter. Raidan anser att det inte är mer än rätt att ta för sig och slår därför till vid bankomaterna, när 90-åringar stapplar fram med sina rullatorer för att plocka ut de sista hundralapparna av sin pension. Vi får följa Raidan när de kastar sten på polis och blåljuspersonal, då dessa representanter för det onda samhället är lika skyldiga som gamlingarna till att Raidan misslyckats med sin skolgång.

”Fatemeh på luffen” (Rasmus på luffen) handlar om hur den afghanska ”flyktingen” Fatemeh adopteras av den svenska vänstern, för att sedan ge sig ut på en landsomfattande turné i det avlånga Sverige. Vi får följa med Fatemeh på diverse manifestationer då hen försöker förhindra utvisningar av andra luffare, gästspel hos intellektuella på Södermalm samt demonstrationer för andra luffares rättigheter, i vilka ingår ockupationer av offentliga platser och torg.

”Khalil El-Batal pyssling” (Nils Karlsson pyssling) rör sig i Stockholms underground och beskriver hur en ung man hyr ut sin lägenhet i andra hand till s k ”papperslösa” som skriver sig på hans adress. Intressanta, mångkulturella situationer uppstår när papperslösa i stor mängd tar över lägenheten. Vi får följa händelseutvecklingen med fejkade identitetshandlingar, möten med socialtjänst, gränspolis samt aktivister.

De litterära möjligheterna är som sagt oändliga. Det Nya Sverige bjuder på en mångfald av idéer, och kanske kan även de faluröda husen i Astrid Lindgrens Värld ersättas av mer tidsenliga moskéer samt minareter. Besökarna av Astrid Lindgrens Värld bör även ha separata ingångar för kvinnor och män, kanske till och med skilda besökstider. Med andra ord, varför enbart begränsa sig till etnicitet och kulturell mångfald i fråga om skådespelarnas utseenden? När det finns så mycket mer att göra.

******

Vill du gå med i 1,1 miljonersklubben? Välkommen!

Vill du gå med i Stå upp för Katerina Janouch? Välkommen.

Jag skriver om samtidens Sverige ur olika perspektiv. Vill du också bli intervjuad, komma i kontakt med mig eller tipsa om något, dela med dig av din historia/erfarenheter eller skriva själv? Mejla mig på info@katerinamagasin.se – dock arbetar jag ensam, så jag svarar i mån av tid! Läser alla mejl.

Donationer och gåvor:

Du som vill får otroligt gärna ge mig en gåva/donation. En gåva/donation till mig är inget köp av vara/tjänst av mig, varken historiskt utförd eller framtida, ej heller betalning för levererad tjänst/vara, eller framtida sådan, utan en ovillkorad förutsättningslös gåva som inte faller under Konsumentköplagen. Genom utförd betalning bekräftat gåvogivaren att ovanstående förutsättningar gäller.

Swish: 0733289122

Paypal: info@katerinamagasin.se

Konto SE-Banken: 5206-0000114 (de första fyra siffrorna är clearingnummer).

Patreon: https://www.patreon.com/katjanouch

International payments: IBAN: SE5750000000052061604404, Bic: ESSESESS

Blir glad för varje liten slant! Och oerhört tacksam om du köper mina böcker. De nyaste hittar du här nedan. Största tacken på förhand! Thank you! Dekuji! Merci. Danke. Och tack alla ni som redan bidragit, ni anar inte hur glad jag är över det ni ger och det ni skriver, även om jag inte kan tacka var och en av er personligen. Ni ger mig kraft och mod att fortsätta. <3 Tillsammans kan vi förändra världen.

Min nya bok heter ”Bilden av Verkligheten” och finns nu att köpa här:

https://www.vulkanmedia.se/bilden-av-verkligheten/

Min bok “Bilden av Sverige” kan du köpa här:

https://www.bokus.com/bok/9789198405170/bilden-av-sverige/

https://www.adlibris.com/se/bok/bilden-av-sverige-9789198405170

Den 11:e delen i romanserien om Cecilia Lund heter ”Budbärarinnan” och kan köpas här:

https://www.bokus.com/bok/9789198405163/budbararinnan/

 

 

 

 

 

 

Donera med Swish

Stötta Katerina i sitt arbete!

Stötta Katerina!

Donationer och gåvor:

Du som vill får otroligt gärna ge mig en gåva/donation. En gåva/donation till mig är inget köp av vara/tjänst av mig, varken historiskt utförd eller framtida, ej heller betalning för levererad tjänst/vara, eller framtida sådan, utan en ovillkorad förutsättningslös gåva som inte faller under Konsumentköplagen. Genom utförd gåva bekräftat gåvogivaren att ovanstående förutsättningar gäller.

Bitcoin: 3J2irHJYDyVLkAMe9yQ4j9JL2sxLNGwXee
Paypal: info@katerinamagasin.se
Konto SE-Banken: 5216 34 159 29 (de första fyra siffrorna är clearingnummer).
Bankgiro: 5630-6376
Patreon: https://www.patreon.com/katjanouch
International payments:
IBAN: SE8150000000052311121146,
Bic: ESSESESS

Blir glad för varje liten slant! Och oerhört tacksam om du köper mina böcker.

Största tacken på förhand!

Thank you! Dekuji! Merci. Danke.

Och tack alla ni som redan bidragit, ni anar inte hur glad jag är över det ni ger och det ni skriver, även om jag inte kan tacka var och en av er personligen.

Ni ger mig kraft och mod att fortsätta. 

Tillsammans kan vi förändra världen.

0 kommentarer