Katerina Janouch

Jag utmanar er, etablissemangsjournalister – vågar ni ta en saklig debatt om er del i den…

Slöjförbudet i Skurup: Hijabister kan inte gömma sig bakom det ”fria valet”

av | 11 mar, 2020 | Islamisering av Sverige

Lästid: 4 minuter

Reaktionerna efter införandet av slöjförbud i klassrummen i Skurups kommun lät föga förvånande vänta på sig. Kritiken kom som förväntat att handla om att ett sådant förbud strider mot grundlagen om religionsfrihet. Frågan är dock mer komplex än så och ett eventuellt förbud går inte att avfärda med att det skulle strida mot individens fria vilja. Snarare handlar det om vilket samhälle som är eftersträvansvärt. Det skriver idag Carl Bengtsson, master i statsvetenskap och journalist.

Hijabister och religionsliberaler försvarar ofta bärandet av hijab med att hänvisa till religionsfriheten och det fria valet. Av detta följer att det fria valet anses vara något som inte får kritiseras. Vad man bortser från är att alla fria val inte hör hemma i det samhälle som majoriteten har uppfattat som det eftersträvansvärda.

De religionsliberaler som vanligen går i bräschen för kvinnors rätt att ikläda sig hijab glömmer ofta bort att rätten till frihet är beroende av att staten kan garantera den. Lagstiftningen är i slutänden ett resultat av de normer och värderingar som representeras i ett samhälle. Fria val berör därför inte bara den enskilda individen utan får konsekvenser även för samhället i stort. I fallet med hijab riskerar den liberala demokratin att motverka frihet genom att uppmuntra frihet till religionsutövande.

Vad religionsliberaler missar är att religionsfrihet inte bara innebär rätten att ge uttryck för sin egen religiösa övertygelse, utan också rätten att avstå från religion. Religionsfriheten är således inte enbart positiv, utan har också en negativ aspekt. Denna negativa aspekt kan beskrivas som skydd mot att utsättas för andras religionsutövning. Hijab betyder barriär och många kvinnor och män uppfattar med rätta hijaben som en symbol för könsapartheid och uråldriga värderingar. Väljer man att ge uttryck för sådana värderingar genom till exempel bärande av hijab påverkar det således inte bara en själv utan också de som tvingas ta del av detta. Friheter står därmed mot varandra.

I Sverige har religionsliberaler och hijabister länge kunnat gömma sig bakom den positiva religionsfriheten. I EU-domstolen har man emellertid resonerat annorlunda. Där har den positiva religionsfriheten fått ge vika för sekulära ideal. Detta utfall kan förklaras med att om en grupp människor upplever sig påverkas negativt av religion i det offentliga rummet ska den negativa aspekten ges företräde; friheten att avstå från religion ska således väga tyngre än rätten att uttrycka sin religiösa övertygelse. Detta skulle rimligen kunna appliceras på bärandet av hijab inom statliga institutioner och hijabförbudet i Skurup.

Innan Skurup införde hijabförbud hade frågan om religiöst utövande inom statliga institutioner aktualiserats vid ett flertal tillfällen de senaste åren. Att företrädare för staten bär hijab är problematiskt och sänder ut dubbla signaler. Å ena sidan propagerar staten för jämställdhet, medan hijaben symboliserar förtryck och könsapartheid. Staten bör i dessa situationer vara tydlig med att dess domäner inte är något forum för religiöst självförverkligande, utan istället ska präglas av professionell neutralitet. Detta innebär att man helt enkelt får avsäga sig sin religion på arbetsplatsen.

CARL BENGTSSON

Carl Bengtsson, Master i statsvetenskap, journalist

 

SVT rapporterar givetvis okritiskt, alltid på slöjförtryckarnas sida:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/de-tog-pa-sig-sloja-i-protest-mot-slojforbudet

*****

Vill du gå med i 1,1 miljonersklubben? Välkommen!

Vill du gå med i Stå upp för Katerina Janouch? Välkommen.

Jag skriver om samtidens Sverige ur olika perspektiv. Vill du också bli intervjuad, komma i kontakt med mig eller tipsa om något, dela med dig av din historia/erfarenheter eller skriva själv? Mejla mig på info@katerinamagasin.se – dock arbetar jag ensam, så jag svarar i mån av tid! Läser alla mejl.

Donationer och gåvor:

Du som vill får otroligt gärna ge mig en gåva/donation. En gåva/donation till mig är inget köp av vara/tjänst av mig, varken historiskt utförd eller framtida, ej heller betalning för levererad tjänst/vara, eller framtida sådan, utan en ovillkorad förutsättningslös gåva som inte faller under Konsumentköplagen. Genom utförd betalning bekräftat gåvogivaren att ovanstående förutsättningar gäller.

Swish: 0733289122

Paypal: info@katerinamagasin.se

Konto SE-Banken: 5206-0000114 (de första fyra siffrorna är clearingnummer).

Patreon: https://www.patreon.com/katjanouch

International payments: IBAN: SE5750000000052061604404, Bic: ESSESESS

Blir glad för varje liten slant! Och oerhört tacksam om du köper mina böcker. De nyaste hittar du här nedan. Största tacken på förhand! Thank you! Dekuji! Merci. Danke. Och tack alla ni som redan bidragit, ni anar inte hur glad jag är över det ni ger och det ni skriver, även om jag inte kan tacka var och en av er personligen. Ni ger mig kraft och mod att fortsätta. <3 Tillsammans kan vi förändra världen.

Under våren 2020 kommer jag ut med två nya böcker på mitt bokförlag Palm Publishing.

I mars kommer den första delen i min nya spänningsserie – ”Blodsådd” – bevaka den här!

https://www.bokus.com/bok/9789151921310/blodsadd/

 

I mars ger jag även ut debattboken ”Flykten från folkhemmet” – bevaka den här!

https://www.bokus.com/bok/9789151921327/flykten-fran-folkhemmet/

 

Senast utgivna bok är ”Anhörig Revisited” – om missbruk och medberoende, en reviderad utgåva av romanen Anhörig som kom ut första gången 2004. Köp den här:

https://www.bokus.com/bok/9789151921303/anhorig/

Min bok “Bilden av Sverige” finns i pocket och kan köpas här:

https://www.bokus.com/bok/9789151921297/bilden-av-sverige-en-personlig-resa/

Donera med Swish

Stötta Katerina i sitt arbete!

Stötta Katerina!

Donationer och gåvor:

Du som vill får otroligt gärna ge mig en gåva/donation. En gåva/donation till mig är inget köp av vara/tjänst av mig, varken historiskt utförd eller framtida, ej heller betalning för levererad tjänst/vara, eller framtida sådan, utan en ovillkorad förutsättningslös gåva som inte faller under Konsumentköplagen. Genom utförd gåva bekräftat gåvogivaren att ovanstående förutsättningar gäller.

Bitcoin: 3J2irHJYDyVLkAMe9yQ4j9JL2sxLNGwXee
Paypal: info@katerinamagasin.se
Konto SE-Banken: 5216 34 159 29 (de första fyra siffrorna är clearingnummer).
Bankgiro: 5630-6376
Patreon: https://www.patreon.com/katjanouch
International payments:
IBAN: SE8150000000052311121146,
Bic: ESSESESS

Blir glad för varje liten slant! Och oerhört tacksam om du köper mina böcker.

Största tacken på förhand!

Thank you! Dekuji! Merci. Danke.

Och tack alla ni som redan bidragit, ni anar inte hur glad jag är över det ni ger och det ni skriver, även om jag inte kan tacka var och en av er personligen.

Ni ger mig kraft och mod att fortsätta. 

Tillsammans kan vi förändra världen.

0 kommentarer