Katerina Janouch

Jag utmanar er, etablissemangsjournalister – vågar ni ta en saklig debatt om er del i den…

Lotta Lundbergs dystopiska roman om Sverige: Skickligt om EU:s sammanbrott och kritik av vänsterns identitetspolitik

av | 26 jun, 2019 | Kultur

Lästid: 5 minuter

”Den första kvinnan” av Lotta Lundberg är en välskriven dystopisk roman om Sverige. EU har fallit samman och Ryssland står på tur att erkännas som en oundviklig stormakt på gränsen till Europa. Det är här romanfiguren Sara Lander (efter den svenska sångdivan Zarah Leander som antogs ha samarbetat med nazisterna 1936–43) kommer in och intrigen förtätas.Författaren har ett gott öga för detaljer, språknyanser och kvicka intriger. Jan Sjunnesson blir både road och förbryllad när han läst, och inkommer här med en recension.

Motvilligt slog jag upp Lotta Lundbergs dystopiska roman om Sverige, Den första kvinnan (Natur & Kultur, 2019). Jag visste att hon skriver ganska politiskt korrekta krönikor i Svenska Dagbladet och varför lägga ut 200 kronor på en bok som jag bara skulle bli arg på för att den förtalade oss systemkritiker och Sverigevänner? Men saken var den att jag hade satt igång att läsa framtidsromaner om Europa just för att jag tyckte att de hade något intressant att säga om vår förvirrade samtid. Av de jag bloggat om var bara en bok outhärdligt PK:  Johannes Anyurus De kommer drunkna i sina mödrars tårar som beskrev ett Sverige där Sverigevännerna har segrat och internerat muslimer i läger. Skribenten Eddie Råbock, f.d. Mohamed Omar, gillade den inte heller i sin jämförelse på Det Goda Samhället med min Framtidsmannen.

Men jag tog mig igenom Lotta Lundbergs nya välskrivna roman om en svensk korrespondent i Berlin (som hon själv är för SvD), uppvuxen i Uppsala (som hon själv och där våra vägar korsats i samma Norbykvarter och genom våra familjer), lärare (som hon själv) och med ett gott öga för detaljer, språknyanser och kvicka intriger.

Geopolitiskt har hon skapat ett nytt territorium i en framtid runt 2040 som kallas Scandland – Sverige, Norge och Danmark. EU har fallit samman och Ryssland står på tur att erkännas som en oundviklig stormakt på gränsen till Europa. Det är där hennes romanfigur Sara Lander (efter den svenska sångdivan Zarah Leander som antogs ha samarbetat med nazisterna 1936–43) kommer in och intrigen förtätas.

Boken rekapitulerar hennes liv i försvarets tolkskola på regementet S1 Uppsala på 1990-talet, hennes hektiska liv som Berlinkorre för ”Svenska Tidningen” och hennes vidare äventyr i St. Petersburg och Moskva där hon enrolleras på 2020-talet för en pro-rysk mediekanal, Megafon Rossi, som står nära Putin.

Allt detta blir Sara Lander intervjuad om i en vag framtid, kanske 2040, kanske 2050. Hon är då gammal och lever ensam på en ö i skärgården som påverkats av enorma klimatförändraringar. En doktorand i historia åker dit och brottstycken av Saras liv som ska bli en avhandling gås igenom rätt stelt: om hur denna första kvinna på tolkskolan blev den första kvinnliga journalisten att arbeta för Ryssland och till sist att bli den första proryska kvinnan att lämna Ryssland och fly till Sverige. Dessa delar är mindre tydliga och har en del berättartekniska problem.

Men hela romanen är så mycket mer än bara en framtidsskildring där något i stil med SD/M/KD verkar ha tagit över Sverige och inlett samarbete med våra skandinaviska grannar, de också under sina nationalisters befäl. Om man bortser från ”Scandland”, som är något av ett skällsord i boken, så har Lundberg fångat kvinnors längtan bland manliga kollegor, hur fina flickor formas i medelklassens Uppsala, hur Berlin sjuder av fylla, råttor och ryska spioner, men också fest, glam och vänskap. En stor roman helt enkelt. Ingen stridsskrift mot SD som man kan förledas tro.

Upplägget med Scandland innebär att boken vrider sig kring vad som presenteras som sakliga skäl för att försvara legitima ryska intressen i Baltikum och Europa, vilka antas i någon mån vara gemensamma med Scandlands intention. Inget av detta blir klart. Själv blir Sara Lander en bricka i ryssarnas PR-offensiv mot Västeuropa och betraktas som en politisk inkorrekt landsförrädare, trots att hon lierat sig med vad som borde vara den naturliga stormakten, Ryssland, i det neutrala Scandlands närområde, Östersjön.

Varför hon då blir en landsförrädare när hon sviker Putin och återvänder till Sverige blir mystiskt, men det är utan intresse för romanens behållning är allt annat, dvs språket (språken svenska, tyska, engelska, ryska…), detaljerna, kvinnorna, spelet mellan könen, bisexualitet, förälskelse, svek och en vass bitsk humor, inte minst om det naiva Sveriges uppblåsta självbild.

Lotta Lundberg har lyckats skriva en bok där en ryssvänlig, möjligen även Sverigevänlig eller i vart fall obunden nationalistisk, huvudperson får kryssa runt mellan kritik av vänsterns identitetspolitik och politiskt korrekta jippon å ena sidan, och en tilltro till borgerligt sund förnuft och sanningslidelse å den andra. Man tror ibland att hon vill åt en punkt där de politiskt inkorrekta och de korrekta kan mötas. Ett samtal utan självklara förutsättningar och låsningar men där man faktiskt kan värna om sin nation och till och med respektera Rysslands Putin utan de vanliga okvädningsorden.

I långa stycken försvarar Sara Lander hans agerande, hur buffligt det än är. Jag håller inte med, men fascineras av Lundbergs förmåga att dra ut till konsekvenser av den nedärvda svenska fruktan för Ryssland och ställa den mot Tysklands mer pragmatiska hållning.

Bokens intrig leder vilse och många trådar i Sara Landers liv förblir liggande, utan kontakt med andra garnnystan i Berlin, Uppsala, Moskva, skärgården. Men det är stort att våga skriva en så politiskt otydlig bok som givetvis antas utmåla högerpopulismen som fan själv, men som vid närmare påseende inte alls är så enkel.

Livet utanför politiken tar över och vad som kvarstår är bra litteratur.

JAN SJUNNESSON

Jan Sjunnesson är författare och debattör. Läs mer på www.sjunne.com

******

Vill du gå med i 1,1 miljonersklubben? Välkommen!

Vill du gå med i Stå upp för Katerina Janouch? Välkommen.

Jag skriver om samtidens Sverige ur olika perspektiv. Vill du också bli intervjuad, komma i kontakt med mig eller tipsa om något, dela med dig av din historia/erfarenheter eller skriva själv? Mejla mig påinfo@katerinamagasin.se– dock arbetar jag ensam, så jag svarar i mån av tid! Läser alla mejl.

Donationer och gåvor:

Du som vill får otroligt gärna ge mig en gåva/donation. En gåva/donation till mig är inget köp av vara/tjänst av mig, varken historiskt utförd eller framtida, ej heller betalning för levererad tjänst/vara, eller framtida sådan, utan en ovillkorad förutsättningslös gåva som inte faller under Konsumentköplagen. Genom utförd betalning bekräftat gåvogivaren att ovanstående förutsättningar gäller.

Swish: 0733289122

Paypal: info@katerinamagasin.se

Konto SE-Banken: 5206-0000114 (de första fyra siffrorna är clearingnummer).

International payments: IBAN: SE5750000000052061604404, Bic: ESSESESS

Blir glad för varje liten slant! Och oerhört tacksam om du köper mina böcker. De nyaste hittar du här nedan. Största tacken på förhand! Thank you! Dekuji! Merci. Danke. Och tack alla ni som redan bidragit, ni anar inte hur glad jag är över det ni ger och det ni skriver, även om jag inte kan tacka var och en av er personligen. Ni ger mig kraft och mod att fortsätta. <3 Tillsammans kan vi förändra världen.

Min nya bok heter ”Bilden av Verkligheten” och finns nu att köpa här:

Min bok “Bilden av Sverige” kan du köpa här:

Den 11:e delen i romanserien om Cecilia Lund heter ”Budbärarinnan” och kan köpas här:

Donera med Swish

Stötta Katerina i sitt arbete!

Stötta Katerina!

Donationer och gåvor:

Du som vill får otroligt gärna ge mig en gåva/donation. En gåva/donation till mig är inget köp av vara/tjänst av mig, varken historiskt utförd eller framtida, ej heller betalning för levererad tjänst/vara, eller framtida sådan, utan en ovillkorad förutsättningslös gåva som inte faller under Konsumentköplagen. Genom utförd gåva bekräftat gåvogivaren att ovanstående förutsättningar gäller.

Bitcoin: 3J2irHJYDyVLkAMe9yQ4j9JL2sxLNGwXee
Paypal: info@katerinamagasin.se
Konto SE-Banken: 5216 34 159 29 (de första fyra siffrorna är clearingnummer).