Katerina Janouch

Jag utmanar er, etablissemangsjournalister – vågar ni ta en saklig debatt om er del i den…

Krisen i vården: ”Jag förstår inte 90% av vad läkaren säger”

av | 4 sep, 2018 | Vårdkrisen

Lästid: 6 minuter

Katerina Magasins krönikör Fredrik Brodén berättar om sitt möte med svensk vård, den som kallas för ”en vård i världsklass” av socialdemokratiska socialministern Annika Strandhäll. Vården är också en av valets stora frågor – dock en fråga som inte går att lyfta ur helheten utan en komponent som hänger samman med den övriga nedmonteringen av välfärdssamhället och samhällskontraktet i stort. ”Detta är ingen snyfthistoria utan en självupplevd situation som ganska bra beskriver hur tillståndet idag ser ut på flera håll runt om i Sverige som drabbar många på liknande sätt som jag blev drabbad. Något måste göras åt detta”, skriver Fredrik Brodén.

Jag har arbetat på mitt nuvarande arbete i snart 8 år. De senaste 3-4 åren har varit otroligt stressiga både rent fysiskt men även psykiskt. För ca 2 år sedan när jag märkte att stressen blev ett problem, jag började må dålig på riktigt av det i form utav att jag alltid var trött, inte hade någon energi, ofta huvudvärk, inte kunde sova, kände mig sjuk väldigt ofta och drabbades av gråtattacker när det blev för mycket så bestämde jag mig för att söka hjälp hos vården. Har gått hos psykolog i omgångar och det har hjälpt till viss del. Dock har det kommit för sent. Man har konstaterat att jag har utmattningsyndrom och att jag lider av insomni. Just nu känner jag mig så pass dålig att jag egentligen inte kan utföra mitt jobb. I somras under min semester kontaktade jag återigen min vårdcentral och bad om att få komma till läkare för att diskutera min situation och vad det finns för åtgärder att vidta. Läkaren jag fick komma till hade en rätt kraftig brytning, jag tror han var från Grekland, men jag förstod ändå 90% av det han sa. Vi kom överens om att jag skulle testa att jobba 2-3 veckor efter min semester och märkte jag då att det inte fungerade skulle jag återkomma och be om en akuttid för en eventuell sjukskrivning. För några dagar sedan kontaktade jag vården. Jag var helt slutkörd. Min hjärna fungerar inte som den ska och jag mår dåligt de flesta av veckans dagar. Kontakten med vården skulle visa sig att bli ett helvete.
Ringer på morgonen och ber om att få en akuttid. Jag får då omtalat för mig att jag faktiskt har rätt att vara hemma från jobb i fem arbetsdagar innan jag behöver intyg, varpå jag talade om för sköterskan att jag och min läkare hade kommit fram till detta. Efter många om och men fick jag ge mig och acceptera en tid dagen efter och med en annan läkare än den jag hade träffat i somras. Jag gick ner till min vårdcentral, satte mig och väntade på att bli inkallad till  läkaren. Tio minuter efter avtalad tid kallar han in mig. Han börjar med att tala om att han inte läst min journal, varför nu en läkare inte läser sin patients journal är för mig väldigt märkligt, sen hinner jag knappt sätta mig innan han börjar ställa en massa frågor i stil med: ”Varför är du trött? Dina symtom? Inget mer?!” osv. Allt går i en väldig fart. Som jag skrev innan fungerar inte min hjärna som den ska och jag har därför svårt att hänga med i allt. Ovanpå denna snabba start av ”förhöret” så har denna läkaren en så kraftig brytning att jag inte förstår 90% av det han säger. Jag fick hela tiden fråga vad han sa.
Denna utvärdering/”förhör” från läkaren av mig och min situation tog inte ens 5 minuter. Det som jag och läkaren jag träffade i somras hade pratat om kunde inte denna läkaren göra utan då skulle jag ha kommit till min läkare från i somras. Jag påpekade då att det var sköterskan i telefonen som hade bokat mig till denna läkaren jag var hos nu, varpå min läkare svarade att jag faktiskt får hålla koll på sånt. Måttligt irriterad gick jag ut från hans rum. Gick till receptionen och förklarade situationen och att jag ville boka en tid med läkaren jag hade träffat i somras. Får som svar att hon inte kunde göra några bokningar på plats utan jag måste åka hem och ringa in och boka in en ny tid med den rätta läkaren. Kommer hem. Ringer in på nytt. Förklarar vad som hänt och blir bemött med skepsis och irritation. Jag kräver att jag ska få en ny tid samma dag och med rätt läkare. Detta går givetvis inte att lösa, trots att det var de som hade gjort fel från början. Får då talat om för mig att jag ska ringa in nästa dag och boka en akuttid då istället. Jag opponerade mig men när jag märkte att det inte gav något fick jag helt enkelt ge upp. Lite senare den dagen ringer sköterskan tillbaka och inser väl att de gjort fel och säger till mig att de löser en ny tid till mig antingen under dagen eller nästa dag och att jag själv inte behöver ringa in och ordna med detta. Bra med personer som inser när man gjort fel och kan erkänna detta tänkte jag då och tackade för hjälpen. Nästa dag kommer, jag går och väntar på samtalet. Det ringer och det går snabbt utför. Jag får veta att de inte gjort något fel och att den nya läkaren hade gjort en annan bedömning än min första läkare och och att det är detta som gäller. Jag fick alltså inte ens komma in en gång till och träffa läkaren jag hade träffat i somras. Jag ifrågasätter vad man håller på med och hur en ny läkare kan göra en helt annan bedömning än min första läkare och min psykolog, detta bara på 5 minuter. Sköterskan höll med om att det var lite märkligt men hon kunde inte hjälpa mig mer, utan läkaren skulle skriva ett sjukintyg och skicka hem. Så här sitter jag nu med ett sjukintyg som är helt fel ifyllt så nu måste jag återigen ta kontakt med vården.
Min upplevelse innehåller tre punkter som är allmänt kända problem i vårt samhälle idag. Den första punkten är att stressrelaterad psykisk ohälsa ökar i vårt land. Den andra punkten är att vården är en katastrof och bristfällig. Underbemannad och felbemannad. Den tredje punkten är att vi har personal inom vår välfärd som antingen inte kan ett ord svenska eller som har en så pass stark brytning att jag som svensk inte förstår vad läkaren säger till mig.
Detta är tre stora problem som vårt samhälle måste lösa. Psykisk ohälsa har kommit upp till ytan de senaste åren och går i rätt riktning, men vården måste bli bättre på att ta hand om personer som söker hjälp för just psykisk ohälsa. När man väl väljer att söka hjälp för psykisk ohälsa är man nog tyvärr redan i så dåligt skick att det sista man behöver är att behöva slåss för att bli tagen på allvar. Politikerna måste se till att lösa problemen med bemanningen så att det finns tillräckligt med personal men även så att personalen har rätt utbildning. Jag har nog aldrig blivit så illa bemött som jag blev nu i dagarna. Man förstod inte mitt problem fullt ut och jag kände mig bara som en börda. Helt fel!

Men kanske det absolut värsta är att vi har personal inom exempelvis vården som inte kan göra sig förstådd på svenska. Detta är ett allvarlig hot mot patientsäkerheten. Dessa personer må ha rätt kompetens och rätt utbildning men ska man jobba inom vården ska man, ursäkta ordvalet, ta mig fan även kunna göra sig förstådd på svenska. Detta är bara ett av många exempel på där Sverige har lagt sig platt när det kommer till att ställa krav på personer som kommer hit. Ställ krav, begär språktester och hur pass väl man kan göra sig förstådd på sitt nya språk. Detta är inte orimliga krav på personer som väljer att jobba inom den svenska vården. Vi betalar in skyhöga skatter till staten och när vi väl söker hjälp så fungerar det inte som det ska och det slutar med att man inte får den hjälp man behöver och man ger helt enkelt upp. När ska detta vansinne få ett slut? När ska vi på allvar börja ta hand om vår välfärd och se till så att den fungerar som den ska och att, enligt mitt tycke, obehörig personal inte arbetar inom vården? Vården är i kris och behöver lösas nu!”

FREDRIK BRODÉN

Fredrik Brodén, 29, bor i Landskrona, och skriver om politik och samhällsfrågor. I nuläget är han politiskt obunden och vet inte vad han ska rösta på i valet 2018. Till vardags arbetar han inom e-handelsbranschen.

********

Vill du gå med i Stå upp för Katerina Janouch? Välkommen.

Jag skriver om samtidens Sverige ur olika perspektiv. Vill du också bli intervjuad, komma i kontakt med mig eller tipsa om något, dela med dig av din historia/erfarenheter eller skriva själv? Mejla mig på info@katerinamagasin.se – dock arbetar jag ensam, så jag svarar i mån av tid! Läser alla mejl. Du som vill får otroligt gärna stötta mig, den fria debatten och oberoende journalistisk.

Swish: 0733289122 

Konto SE-Banken: 5206-0000114 (de första fyra siffrorna är clearingnummer). 

Patreon: https://www.patreon.com/katjanouch

International payments: IBAN: SE5750000000052061604404, Bic: ESSESESS

Blir glad för varje liten slant! Och oerhört tacksam om du köper mina böcker. De nyaste hittar du här nedan. Största tacken på förhand! Thank you! Dekuji! Merci. Danke. Och tack alla ni som redan bidragit, ni anar inte hur glad jag är över det ni ger och det ni skriver, även om jag inte kan tacka var och en av er personligen. Ni ger mig kraft och mod att fortsätta. <3 Tillsammans kan vi förändra världen.

Min nya bok “Bilden av Sverige” kan du köpa här:

https://www.bokus.com/bok/9789198405170/bilden-av-sverige/

https://www.adlibris.com/se/bok/bilden-av-sverige-9789198405170

Min kommande bok heter ”Budbärarinnan” och är den 11:e delen i romanserien om Cecilia Lund. Planerad utgivning är 25/6. Bevaka den gärna här:

https://www.bokus.com/bok/9789198405163/budbararinnan/

 

 

Donera med Swish

Stötta Katerina i sitt arbete!

Stötta Katerina!

Donationer och gåvor:

Du som vill får otroligt gärna ge mig en gåva/donation. En gåva/donation till mig är inget köp av vara/tjänst av mig, varken historiskt utförd eller framtida, ej heller betalning för levererad tjänst/vara, eller framtida sådan, utan en ovillkorad förutsättningslös gåva som inte faller under Konsumentköplagen. Genom utförd gåva bekräftat gåvogivaren att ovanstående förutsättningar gäller.

Bitcoin: 3J2irHJYDyVLkAMe9yQ4j9JL2sxLNGwXee
Paypal: info@katerinamagasin.se
Konto SE-Banken: 5216 34 159 29 (de första fyra siffrorna är clearingnummer).
Bankgiro: 5630-6376
Patreon: https://www.patreon.com/katjanouch
International payments:
IBAN: SE8150000000052311121146,
Bic: ESSESESS

Blir glad för varje liten slant! Och oerhört tacksam om du köper mina böcker.

Största tacken på förhand!

Thank you! Dekuji! Merci. Danke.

Och tack alla ni som redan bidragit, ni anar inte hur glad jag är över det ni ger och det ni skriver, även om jag inte kan tacka var och en av er personligen.

Ni ger mig kraft och mod att fortsätta. 

Tillsammans kan vi förändra världen.

0 kommentarer