Katerina Janouch

Jag utmanar er, etablissemangsjournalister – vågar ni ta en saklig debatt om er del i den…

Jonas vill ha nationellt förbud mot böneutrop: ”Islam kolliderar mest med det sekulära svenska samhället”

av | 25 nov, 2018 | Islamisering av Sverige

Lästid: 5 minuter

Striden om rätten att slippa muslimska böneutrop i den svenska offentligheten hårdnar. Medan rödgröna partier och de som kallar sig allianspolitiker på flera håll i landet – som till exempel i Helsingborg – ställer sig positiva till böneutrop, går andra helt emot det som de anser är helt främmande för den svenska kulturen. I Växjö, där böneutropen godkändes trots stort motstånd, vållar nu det högljudda proklamerandet av Allah åter stridigheter då det av vissa anses störa vardagslivet. Nu kommer en riksdagsmotion som nationellt vill förbjuda böneutrop helt och hållet. Jag har intervjuat Jonas Andersson, mannen bakom motionen.

Jonas Andersson, hemmahörande i Skellefteå, är sverigedemokrat och ny i riksdagen. I fredags la han sin andra motion, som blev ett nationellt förbud mot böneutrop.  ”Sverige är en starkt sekulär stat där rätten till frihet från påtvingad religiös propaganda och religiösa förrättningar – det vill säga frihet från religion – skall vara lika självklart som rätten till att få utöva sin religion. Till skillnad från kyrkklockornas kallelse till den kristna förrättningen så är böneutropet är en del av den islamska förrättningen. Böneutropet skall dessutom proklamera islam över en stad eller ett geografiskt område. Det går att välja att inte gå till kyrkan och lyssna på den kristna förkunnelsen. Det går däremot inte att välja bort den islamska förkunnelsen som böneutropet från moskén innebär.”, står det bland annat i motionen,

Samt: 

”Många människor har flytt eller flyttat till Sverige från ett religiöst förtryck i just islamska stater. Rimligtvis har man valt Sverige som slutdestination just för att Sverige fungerar bra utan islam i det offentliga rummet, inte för att man vill se mer av det i Sverige. Hade det varit viktigt med islam som en del i det offentliga rummet, hade man troligen valt mer närliggande länder där det redan finns. I ett sekulärt land med kulturhistoriskt kristen historia är det svårt att se böneutrop som en framkomlig väg till integration i samhället.

Att kalla till islamsk bön går göra genom modern teknik som exempelvis mobilapplikationer, så ett generellt förbud mot böneutrop är inte på något sätt en inskränkning i religionsfriheten. Det är däremot en kränkning mot religionsfriheten att påtvinga närliggande skolor, dagis, affärsinnehavare, arbetare, förbipasserande, boende, kristna, judar, buddhister, pastafarianer och övriga människor som inte önskar ta del av religiös propaganda i det offentliga rummet utan att kunna tacka nej till den.

Det finns alltså många goda skäl att helt förbjuda böneutrop från religiösa byggnaderi Sverige, och få hållbara argument däremot.”

Jonas Andersson delade motionen på sociala medier under fredagen och fick omedelbart många reaktioner, de flesta positiva. 

– Jag fick tusental likes och över trehundra delningar inom ett dygn.Jag gissar att det gör den till en av de mer spridda motionerna under hösten. En enda person har jag sett dela den i negativt syfte och antyda att det är rasistiskt, dock naturligtvis utan att bemöta ett enda argument i sak, säger han.

Jag frågar varför han valde att formulera just frågan om böneutrop till en motion. Det är hans andra någonsin – den första handlade om något mer neutralt – den rörde att vinstskatt vid husförsäljning borde justeras efter inflationsindex, och skulle innebära att främst pensionärer som säljer hus de bott länge i får behålla mer av pengarna. Vad gäller böneutrop så har jag i flera år haft samma hållning, och argumenterat för att det borde förbjudas. Det finns inga hållbara anledningar att tillåta det i Sverige idag, och jag är helt säker på att det är en slippery slope. Godkänner samhället en dag i veckan så har vi samtidigt godkänt principen att det är okej med böneutrop, och då kommer fortsättningen enbart att röra hur ofta och hur hög volym. För varje dag som går så normaliseras detta, och det är inte acceptabelt.

Tycker du att muslimska religiösa utspel normaliseras i samhället? 
– Jag tycker att religionsfriheten länge missbrukats och tillåtits vara ett trumfkort i alla möjliga typer av samhällsdebatt. Det kan röra exempelvis böneutrop, könsseparering, religiös slakt, handskakningar eller religiösa klädesplagg. Jag menar att det är fel, religion är en privatsak och eventuella krockar det orsakar inom arbetsliv, skola eller andra möten innebär ett helt eget individuellt ansvar. Stat och kommun har inga skyldigheter att inrätta sig efter religiösa krav, eller att ens ta hänsyn till dem. Eftersom den massiva invandring vi haft under 2000-talet huvudsakligen har sin källa i muslimska länder så är det naturligt att just islam kolliderar mest med det sekulära svenska samhället. Vad gäller kristendom så har den historiskt och kulturellt en särställning i Sverige, och kanterna är redan generellt väldigt mjuka.

Hur kommer det sig att just du har lagt en sådan motion?
– Jag vill påpeka att jag inte är först, min riksdagskollega Richard Jomshof har lagt liknande motioner med något annan motivering. För mig känns det dock viktigt att även jag tar ställning, då mina läsare och väljare nog gärna vill att jag står för samma saker i politiken som i opinionsbildningen.

Hur tror du svenskar generellt ser på detta med böneutrop?
– Jag är övertygad om att en folkomröstning i frågan med förkrossande majoritet skulle innebära ett förbud. Jag har inte hört en enda person som själv vill höra fredagsbönen på arabiska från sin egen balkong, sin arbetsplats eller ens som förbipasserande. De som försvarar böneutropen är oftast NIMBY:s, dvs det är bra av princip så länge det inte drabbar dem själva. (Not In My Back Yard – ett uttryck som betyder inte på min egen bakgård ungefär, min anm.) Gemene man har nog inget emot att folk får ha sin egen religion privat, däremot retar det många när människor i religionens namn börjar kräva särbehandling eller att religionen gör intrång i det offentliga.
Böneutrop är en naturlig del av ljudbilden i Turkiet, Saudiarabien och Iran och det har jag inget problem med. Däremot inte i Sverige ur något enda perspektiv, vilket jag förklarar mer i detalj i motionen.

Du är ju ny i riksdagen – hur har de första månaderna varit?
– Skräckblandad förtjusning. Det är oerhört mycket som är nytt för en 46-årig ungdomspedagog utan politisk erfarenhet, och det har ibland känts nästan övermäktigt. Ny stad, nya människor, nya uppgifter. Samtidigt är det oerhört spännande och häftigt att få vara med där det händer, och jag har bra kollegor och en bra organisation bakom mig. Finns inget annat sätt att få erfarenhet än att kasta sig ut och testa saker.

*******

Vill du gå med i 1,1 miljonersklubben? Välkommen!

Vill du gå med i Stå upp för Katerina Janouch? Välkommen.

Jag skriver om samtidens Sverige ur olika perspektiv. Vill du också bli intervjuad, komma i kontakt med mig eller tipsa om något, dela med dig av din historia/erfarenheter eller skriva själv? Mejla mig på info@katerinamagasin.se – dock arbetar jag ensam, så jag svarar i mån av tid! Läser alla mejl. Du som vill får otroligt gärna stötta mig, den fria debatten och oberoende journalistisk.

Swish: 0733289122 

Konto SE-Banken: 5206-0000114 (de första fyra siffrorna är clearingnummer). 

Patreon: https://www.patreon.com/katjanouch

International payments: IBAN: SE5750000000052061604404, Bic: ESSESESS

Blir glad för varje liten slant! Och oerhört tacksam om du köper mina böcker. De nyaste hittar du här nedan. Största tacken på förhand! Thank you! Dekuji! Merci. Danke. Och tack alla ni som redan bidragit, ni anar inte hur glad jag är över det ni ger och det ni skriver, även om jag inte kan tacka var och en av er personligen. Ni ger mig kraft och mod att fortsätta. <3 Tillsammans kan vi förändra världen.

Min bok “Bilden av Sverige” kan du köpa här:

https://www.bokus.com/bok/9789198405170/bilden-av-sverige/

https://www.adlibris.com/se/bok/bilden-av-sverige-9789198405170

Min senaste bok heter ”Budbärarinnan” och är den 11:e delen i romanserien om Cecilia Lund.

https://www.bokus.com/bok/9789198405163/budbararinnan/

 

 

 

 

 

Donera med Swish

Stötta Katerina i sitt arbete!

Stötta Katerina!

Donationer och gåvor:

Du som vill får otroligt gärna ge mig en gåva/donation. En gåva/donation till mig är inget köp av vara/tjänst av mig, varken historiskt utförd eller framtida, ej heller betalning för levererad tjänst/vara, eller framtida sådan, utan en ovillkorad förutsättningslös gåva som inte faller under Konsumentköplagen. Genom utförd gåva bekräftat gåvogivaren att ovanstående förutsättningar gäller.

Bitcoin: 3J2irHJYDyVLkAMe9yQ4j9JL2sxLNGwXee
Paypal: info@katerinamagasin.se
Konto SE-Banken: 5216 34 159 29 (de första fyra siffrorna är clearingnummer).
Bankgiro: 5630-6376
Patreon: https://www.patreon.com/katjanouch
International payments:
IBAN: SE8150000000052311121146,
Bic: ESSESESS

Blir glad för varje liten slant! Och oerhört tacksam om du köper mina böcker.

Största tacken på förhand!

Thank you! Dekuji! Merci. Danke.

Och tack alla ni som redan bidragit, ni anar inte hur glad jag är över det ni ger och det ni skriver, även om jag inte kan tacka var och en av er personligen.

Ni ger mig kraft och mod att fortsätta. 

Tillsammans kan vi förändra världen.

0 kommentarer