Katerina Janouch

Jag utmanar er, etablissemangsjournalister – vågar ni ta en saklig debatt om er del i den…

Jökboet 2019, en film om Sverige

av | 23 jan, 2019 | Politik

Lästid: 6 minuter

Den Oscarsbelönade filmen Gökboet behöver kanske ingen närmare beskrivning, men för dig som vill friska upp minnet ska berättas att det är en dramakomedi från 1975 med Jack Nicholson i huvudrollen, baserad på romanen med samma namn från 1962 skriven av Ken Kesey. I Sverige hade filmen pemiär den 26 februari 1976 och belönades med en Oscar.  Och bra är den. Att se Gökboet är som att ta en åktur i de djupaste avkrokarna av människans psyke. Med skräckblandad förtjusning lutar man sig tillbaka. Man kan stänga av när man vill. Det är mer än vad man kan säga om Jökboet 2019, en film om Sverige, där rollerna är helt ombytta och alla vi friska medborgare är gisslan på en sluten psykvårdsavdelning där ett gäng psykopater arbetar som skötare. De har en djävulsk plan och den är inte till ditt bästa.

I korthet handlar Gökboet om 38-årige McMurphy (mästerligt gestaltad av Jack Nicholson) som hamnar på ett mentalsjukhus där han genom sina ihärdiga försök att vitalisera internerna kommer i konflikt med sköterskan nurse Ratched. En nattlig fest med två av McMurphys insmugglade flickor leder till en uppgörelse med Ratched och till internen Billys självmord. McMurphy försöker strypa Ratched, men blir oskadliggjord genom en lobotomioperation. Kontentan är att man inte bör sticka ut, att rebellen är farlig och därför utgör ett hot. Slutet är ändå ett slags hopp om att en utbrytning är möjlig. Det är högst tvivelaktigt om samma slut gäller Jökboet 2019, en film om Sverige.

Jökboet 2019 i svensk tappning är nämligen berättelsen om en sluten psykvårdsavdelning utan någon tongivande rebellisk McMurphy, däremot med ett gäng världsfrånvända dårar som med outgrundliga leenden på läpparna tagit makten över hela sjukhusområdet med hjälp av sin vän JÖKen, en varelse de själva skapat av politiska likdelar och blåst liv i under hemliga seanser där de läst diverse förbannelser över sin samtid från handklottrade lappar. I Jökboet 2019 the swedish version möter vi till exempel en arrogant flinande Anders Ygeman som i vilken annan historisk tid hade ställts inför riksrätt och troligen dömts till långt fängelsestraff för att ha komprometterat rikets säkerhet, men som här istället belönas med en ministerpost och ansvar för digitaliseringen. I Jökboet 2019 vandrar han omkring, likt en vålnad inne på Rosenbad, med långa fingrar som kladdar på allt som kan vara känslig information. Digitalisering, viskar han för sig själv med något vansinnigt i blicken, jag ska visa dem digitalisering! De tror de kan hålla på och publicera sin högerextrema skit på internätz men vänta ni bara, vänta ni bara… Samtidigt infinner sig en ny karaktär, den så kallade kulturministern, som med stirrande blick under en konstfull frisyr, redan döpt till Jökungen, väser ”nationalism” likt ett mantra och lovar att ta itu med hoten mot yttrandefrihet genom att omedelbart införa en censurmyndighet där hennes gode vän islamisten garanteras en comeback (givetvis hemligt). Den nerläggningshotade Jämställdhetsmyndigheten räddas kvar av de två socialistpartierna Centern och Liberalerna, vars tjänstemän håller varandra krampaktigt i händerna och dansar runt i ring och yrar att de fortfarande har en allians. Jämställdhetsmyndigheten kunde varit en skapelse av Orwell, eftersom där arbetar 100% kvinnor, som dessutom inte kan hålla sams utan hatar varandra av hjärtats lust. Men sådan är nu tillvaron i Jökboet 2019, att saker heter exakt tvärt emot än vad de är. I Jökboet 2019 finns en rödhårig joker (Annie Lööf) som med en iskall grimas injicerar gift i alla som protesterar mot hennes globaliseringsfantasier och samrören med utländska makter, hon lider av megalomani men har lyckats övertyga alla om att hon är den som ska ha mest att säga till om bland skötarna, ingen vet hur det har gått till. I Jökboet 2019 finns också en kommunist som vill ta från de fattiga och ge till de rika, ja inte utåt förstås, men för att få en gnutta makt är han redo att sälja sin själ till djävulen, som här gestaltas av en manipulativ psykopat som borde suttit på isoleringen men som i själva verket bestämmer allt, han heter Stefan Löfven. I Jökboet 2019 finns även en grånad gestalt som gillar att dansa och göra sig till åtlöje (trovärdigt gestaltad av Jan Björklund), vid minsta motstånd skriker han om sina barn och sin gamla mor och ställer till scener vilket på ett mystiskt sätt gör att han slipper tvångströja gång efter annan. I Jökboet 2019 är det livsfarligt att gå ut på gatorna då de är föremål för ett avancerat genusexperiment där man prövar sig fram med nya salt- och sandningsmetoder, men däremellan låter man isen sköta sig själv för att inte råka kränka hens naturliga tillstånd. I Jökboet 2019 pratas det mycket om att alla ska ha en bostad men 640.000 står i bostadskö i bara Stockholm. I Jökboet 2019 ser man till att öka befolkningen i landet intill bristningsgränsen samtidigt som man stänger av kärnkraftverk och står helt otippat med en skriande elbrist… I Jökboet finns även en blond upplaga av nurse Ratched (Margot Wallström) som med skadeglatt hångrin delar ut 49 miljarder per år till terrorister och böghatande länder, pengar hon gärna strör omkring sig, hon själv har redan roffat åt sig så fickorna sprängs av undersåtarnas skattesekiner… I Jökboet 2019 har vi en märklig politisk messallians som ingen röstat på men som medborgarna ändå har fått, vars fokus är att hålla ett visst parti borta från makten samtidigt som man frenetiskt babblar om alla människors lika värde. Ja, alltså inte 1,1 miljoner som röstade på just det partiet, de är ingenting värda, men i Jökboet 2019 kan man säga saker helt utan att behöva stå för dem och utan att behöva ta ansvar. I Jökboet 2019 frodas stöd till islamister och andra slags extremister men nurse Ratched tycker ändå att hon har rätt att peka på andra länder och utmåla dem som odemokratiska. Jökboet 2019 innebär gränser som står vidöppna och en problemlösningsmodell som går ut på att man ”put out fire with gasoline” det vill säga man häller bensin på en redan brinnande bil medan man skrattar sitt ekande vansinnesskratt medan branden sprider sig och elden förtär allt i sin väg. Man gapskrattar så det dånar över att man innan valet lovat en restriktiv migrationspolitik men nu istället med ett trollslag har EU-s mest generösa, med en självskadebetonad anhöriginvandring utan försörjningskrav. I Jökboet 2019 kan pensionsåldern komma att avskaffas helt och hållet eftersom pengar till alla tokigheter inte finns men pengar måste fram, ingen verkar kunna räkna men alla sysslar ändå med galna kalkyler. I Jökboet 2019 dunkar man varandra i ryggen och gottar sig över hur man lyckats blåsa befolkningen. Jökboet 2019 går helt enkelt ut på att ägna sig åt låtsasproblem som inte betyder något men som ges stort utrymme för att slippa ta itu med de verkliga problemen som finns. I Jökboet 2019 är det klimatets fel att kriminaliteten ökar, ju kallare det är desto fler brott och ju varmare det är desto fler brott… eller ursäkta, i Jökboet 2019 vet ingen längre vad man pratar om men man hyr in experter som säger det man vill höra och som bekräftar regimens scenarior i fråga om hur samhället bör se ut.

Jökboet 2019, en film om Sverige har dessvärre diskvalificerat sig såväl från Guldpalmen i Cannes som en Oscarsnominering då den av fristående experter anses alltför verklighetsfrånvänd och icke realistisk och dessutom våldsbejakande då den i undertexterna ger ett oförblommerat stöd till extremister.

Men när du försöker lämna biosalongen inser du att du är en del av farsen. Det som fortsätter eka i öronen långt efter att en handgranat exploderat i entrén är det där vansinniga, sjuka skrattet som du inte längre vet vems det är. Kanske är det ditt eget.

*******

Vill du gå med i 1,1 miljonersklubben? Välkommen!

Vill du gå med i Stå upp för Katerina Janouch? Välkommen.

Jag skriver om samtidens Sverige ur olika perspektiv. Vill du också bli intervjuad, komma i kontakt med mig eller tipsa om något, dela med dig av din historia/erfarenheter eller skriva själv? Mejla mig på info@katerinamagasin.se – dock arbetar jag ensam, så jag svarar i mån av tid! Läser alla mejl. Du som vill får otroligt gärna stötta mig, den fria debatten och oberoende journalistisk.

Swish: 0733289122 

Paypal: info@katerinamagasin.se

Konto SE-Banken: 5206-0000114 (de första fyra siffrorna är clearingnummer). 

Patreon: https://www.patreon.com/katjanouch

International payments: IBAN: SE5750000000052061604404, Bic: ESSESESS

Blir glad för varje liten slant! Och oerhört tacksam om du köper mina böcker. De nyaste hittar du här nedan. Största tacken på förhand! Thank you! Dekuji! Merci. Danke. Och tack alla ni som redan bidragit, ni anar inte hur glad jag är över det ni ger och det ni skriver, även om jag inte kan tacka var och en av er personligen. Ni ger mig kraft och mod att fortsätta. <3 Tillsammans kan vi förändra världen.

Min bok “Bilden av Sverige” kan du köpa här:

https://www.bokus.com/bok/9789198405170/bilden-av-sverige/

https://www.adlibris.com/se/bok/bilden-av-sverige-9789198405170

Min senaste bok heter ”Budbärarinnan” och är den 11:e delen i romanserien om Cecilia Lund.

https://www.bokus.com/bok/9789198405163/budbararinnan/

 

 

 

Donera med Swish

Stötta Katerina i sitt arbete!

Stötta Katerina!

Donationer och gåvor:

Du som vill får otroligt gärna ge mig en gåva/donation. En gåva/donation till mig är inget köp av vara/tjänst av mig, varken historiskt utförd eller framtida, ej heller betalning för levererad tjänst/vara, eller framtida sådan, utan en ovillkorad förutsättningslös gåva som inte faller under Konsumentköplagen. Genom utförd gåva bekräftat gåvogivaren att ovanstående förutsättningar gäller.

Bitcoin: 3J2irHJYDyVLkAMe9yQ4j9JL2sxLNGwXee
Paypal: info@katerinamagasin.se
Konto SE-Banken: 5216 34 159 29 (de första fyra siffrorna är clearingnummer).
Bankgiro: 5630-6376
Patreon: https://www.patreon.com/katjanouch
International payments:
IBAN: SE8150000000052311121146,
Bic: ESSESESS

Blir glad för varje liten slant! Och oerhört tacksam om du köper mina böcker.

Största tacken på förhand!

Thank you! Dekuji! Merci. Danke.

Och tack alla ni som redan bidragit, ni anar inte hur glad jag är över det ni ger och det ni skriver, även om jag inte kan tacka var och en av er personligen.

Ni ger mig kraft och mod att fortsätta. 

Tillsammans kan vi förändra världen.

0 kommentarer