Katerina Janouch

Jag utmanar er, etablissemangsjournalister – vågar ni ta en saklig debatt om er del i den…

I den feministiska stormakten krattar etablissemanget manegen för islamistiskt kvinnoförtryck

av | 8 maj, 2020 | Samhälle

Lästid: 5 minuter

Han är inte ens trettio fyllda, ser trevlig ut och kör taxi. Jag sitter i baksätet och det är tiden före Covid, någon gång i höstas, men jag har inte kunnat släppa samtalet vi hade. Det finns kvar i mig, kanske för att det avslöjar en kvinnosyn jag önsketänker inte fanns. Min vana trogen inleder jag ett samtal, som jag brukar, för jag är nyfiken på människor och deras liv. Så jag frågar om hans familj och han berättar att han är gift och har ett barn som är tre år, tyvärr bara ett enda barn än så länge, säger han beklagande och då frågar jag vad hans fru gör och han ger mig en frågande blick. Hon är hemma med vårt barn, säger han och jag undrar, så där svenskt, jobbar hon inte, och han skakar på huvudet och säger att han inte vill att hon ska jobba. Att det är hans beslut. Att en muslimsk kvinna gör som mannen befaller. Och att han inte vill att hon ska arbeta utanför hemmet. ”Det är jag som bestämmer om min kvinna ska arbeta eller inte, och jag vill inte att hon gör det” säger han som världens mest självklara sak.

Anledningen till att jag återberättar det här samtalet med den unge muslimske mannen är att en krönika av Robert Aschberg börjat delas igen. Den är från 2017 och handlar om hijab, slöjan, med rubriken är ”Slöjan är en del av vår svenska historia”. Aningslöst relativiserar Aschberg sköjan och förminskar dess patriarkala, förtryckande symbolik genom att jämföra den med sjaletten som raggarbrudarna brukade bära. Det är rent ut sagt löjeväckande, och framför allt farligt. Med hjälp av sådan retorik kan islamister flytta fram sina positioner, i skydd av etablissemangets starka opinionsbildare.

Ur Aschbergs krönika:

”När jag var grabb fanns det inte en raggarbrud som inte hade sjalett över det tuperade håret. Min ömma moder – och de flesta av hennes kvinnliga bekanta – bar såvitt jag kan minnas sjal under hela 60-talet.”

Så enkelt kan man vifta bort kvinnoförtrycket. Så lättvindigt.

Dessvärre är det religiösa plagget slöjan inte bara ett harmlöst stycke tyg. Det täckta kvinnohuvudet, virat i slöja, är för islamister vad röda fanan är för kommunister – en viktig symbol som manifesterar deras makt och som visar deras domäner. Precis som moskéer och minareter, precis som särlagstiftning och krav på det sekulära samhällets anpassning till islam. Aschberg skriver vidare:

”Trots huvuddukens anrika historia retar den ofta gallfeber på de världsförbättrare som menar att Sverige håller på att gå under till följd av invandring. I de kretsarna rör det sig förstås om rädsla för muslimer generellt. Men huruvida bärarna av sjalar gör det för att skylta med sin religion, för att bevara en tradition, signalera kyskhet eller bara för att det råkar vara ett mode har jag ingen aning om. Några kanske till och med är tvingade av sina föräldrar eller av ett socialt tryck. Det vet de bara själva.”

Kanske till och med är tvingade? Om slöjan nu är ett plagg man bär frivilligt, undrar jag hur det kommer sig att kvinnorna i Iran får långa fängelsestraff för att de tar av sig sina slöjor och låter håret andas. Jag undrar hur det kommer sig att shariapoliser bevakar kvinnor så att de inte gör avsteg från slöjtvånget, även i svenska ghetton, skuggsamhällena där svensk lag inte längre gäller utan där klaner styr. Jag undrar hur det kommer sig att vissa muslimska föräldrar kräver att personal på svenska förskolor i Sverige ser till att deras småflickor har sin hijab på. Jag undrar hur det kommer sig att man klär flickor så små som två år i slöjor och kroppstäckande plagg. Nej, det har ingenting alls med svenska raggarbrudar på 60-talet att göra.

Den muslimske chaufförens fru bär givetvis slöja, något annat skulle inte komma på fråga. Arbeta utanför hemmet får hon inte, och som man bestämmer han över sin hustru. Hon är hans ägodel. Jag funderar än en gång på de svenska feministerna som opponerar sig mot än det ena, än det andra, jag tänker på Robert Aschberg som försöker spela tuff genom att vifta bort det kvinnoförtryckande och sexualiserande plagget slöja som något som är lika anrikt som ofarligt. Är könsstympning också en gammal svensk sedvänja? Barnäktenskap? Polygami? Om så hade varit är jag säker på att våra myndigheter vidtagit kraftfulla åtgärder för att stävja de barnariska sedvänjorna. Som det är nu duckar man frågor om kvinnoförtryck så snart det kan kopplas samman med invandring och islam. Det är helt enkelt etablissemangets heliga ko, och man offrar hellre liv än sätter ner foten mot dessa religiösa galenskaper. Det är inget annat än patetiskt, och ovärdigt ett land som envisas med att kalla sig ”en humanitär och feministisk stormakt”.

*****

Vill du gå med i 1,1 miljonersklubben? Välkommen!

Vill du gå med i Stå upp för Katerina Janouch? Välkommen.

Jag skriver om samtidens Sverige ur olika perspektiv. Vill du också bli intervjuad, komma i kontakt med mig eller tipsa om något, dela med dig av din historia/erfarenheter eller skriva själv? Mejla mig på info@katerinamagasin.se – dock arbetar jag ensam, så jag svarar i mån av tid! Läser alla mejl.

Donationer och gåvor:

Du som vill får otroligt gärna ge mig en gåva/donation. En gåva/donation till mig är inget köp av vara/tjänst av mig, varken historiskt utförd eller framtida, ej heller betalning för levererad tjänst/vara, eller framtida sådan, utan en ovillkorad förutsättningslös gåva som inte faller under Konsumentköplagen. Genom utförd betalning bekräftat gåvogivaren att ovanstående förutsättningar gäller.

Swish: 0733289122

Paypal: info@katerinamagasin.se

Konto SE-Banken: 5206-0000114 (de första fyra siffrorna är clearingnummer).

Patreon: https://www.patreon.com/katjanouch

International payments: IBAN: SE5750000000052061604404, Bic: ESSESESS

Blir glad för varje liten slant! Och oerhört tacksam om du köper mina böcker. De nyaste hittar du här nedan. Största tacken på förhand! Thank you! Dekuji! Merci. Danke. Och tack alla ni som redan bidragit, ni anar inte hur glad jag är över det ni ger och det ni skriver, även om jag inte kan tacka var och en av er personligen. Ni ger mig kraft och mod att fortsätta. <3 Tillsammans kan vi förändra världen.

Under våren 2020 kommer jag ut med två nya böcker på mitt bokförlag Palm Publishing.

I mars kommer den första delen i min nya spänningsserie – ”Blodsådd” – bevaka den här!

https://www.bokus.com/bok/9789151921310/blodsadd/

 

I mars ger jag även ut debattboken ”Flykten från folkhemmet” – bevaka den här!

https://www.bokus.com/bok/9789151921327/flykten-fran-folkhemmet/

 

Senast utgivna bok är ”Anhörig Revisited” – om missbruk och medberoende, en reviderad utgåva av romanen Anhörig som kom ut första gången 2004. Köp den här:

https://www.bokus.com/bok/9789151921303/anhorig/

Min bok “Bilden av Sverige” finns i pocket och kan köpas här:

https://www.bokus.com/bok/9789151921297/bilden-av-sverige-en-personlig-resa/

 

 

Donera med Swish

Stötta Katerina i sitt arbete!

Stötta Katerina!

Donationer och gåvor:

Du som vill får otroligt gärna ge mig en gåva/donation. En gåva/donation till mig är inget köp av vara/tjänst av mig, varken historiskt utförd eller framtida, ej heller betalning för levererad tjänst/vara, eller framtida sådan, utan en ovillkorad förutsättningslös gåva som inte faller under Konsumentköplagen. Genom utförd gåva bekräftat gåvogivaren att ovanstående förutsättningar gäller.

Bitcoin: 3J2irHJYDyVLkAMe9yQ4j9JL2sxLNGwXee
Paypal: info@katerinamagasin.se
Konto SE-Banken: 5216 34 159 29 (de första fyra siffrorna är clearingnummer).
Bankgiro: 5630-6376
Patreon: https://www.patreon.com/katjanouch
International payments:
IBAN: SE8150000000052311121146,
Bic: ESSESESS

Blir glad för varje liten slant! Och oerhört tacksam om du köper mina böcker.

Största tacken på förhand!

Thank you! Dekuji! Merci. Danke.

Och tack alla ni som redan bidragit, ni anar inte hur glad jag är över det ni ger och det ni skriver, även om jag inte kan tacka var och en av er personligen.

Ni ger mig kraft och mod att fortsätta. 

Tillsammans kan vi förändra världen.

0 kommentarer