Katerina Janouch

Jag utmanar er, etablissemangsjournalister – vågar ni ta en saklig debatt om er del i den…

Greta och det infantiliserade samhället

av | 26 mar, 2019 | Samhälle

Lästid: 5 minuter

Varje fredag är det dags för nya klimatdemonstrationer. I stad efter stad lämnar barn och ungdomar sina skolbänkar för att ta till gatorna och låta ropen skalla i den explosiva kombination av handhjärtan och aggressivitet som kännetecknar godhetssignalister i alla länder. Vuxna beskyddare hejar på. Ingen får komma med kritik i någon form, för då kränker man barn. Välkommen till det infantiliserade samhället, skriver debattören Lisa Larsson.

Simon Gottschalk är professor i sociologi vid University of Nevada. Han skrev i augusti 2018 en artikel i the Conversationalist, återpublicerad flera gånger bland annat på kulturforumet Salon.com. Gottschalk skriver i sin artikel om ett ”infantilist ethos”, beskrivet av den franske antropologen Claude Lévi-Strauss, som 1946 besökte USA och slogs av hur barnslig den amerikanska kulturen föreföll honom. Detta fann han charmerande. Fler och fler av dagens intellektuella har däremot, enligt Gottschalk, lagt märke till hur detta drag blivit mindre charmerande och mer påträngande:

”While we might find it trivial or amusing, the infantilist ethos becomes especially seductive in times of social crises and fear. And its favoring of simple, easy and fast betrays natural affinities for certain political solutions over others. And typically not intelligent ones.”

Gottschalk hänvisar till en bok av den politiske filosofen Benjamin R. Barber (Consumed: How Markets Corrupt Children, Infantilize Adults, and Swallow Citizens Whole: How Markets Corrupt Children, Infantilize Adults and Swallow Citizens Whole). Barber är mest känd för sin besteseller Jihad vs. McWorld, om kampen mellan ekonomisk globalism och extremism i olika former. Barber var förespråkare för det han kallade ”Strong democracy”, idén att makten i största möjliga mån bör ligga hos medborgarna i ett samhälle, och att dessa inte delegerar makten och ansvaret till representanter som agerar i deras namn.

Den sårbara individen Greta och alla hennes unga följare har blivit mänskliga sköldar som hindrar alla former av förnuftsstyrd debatt. Inget negativt får sägas, då blir barnen ledsna. Det allvarliga med detta gäller inte ens sakfrågan, utan förfarandet. Gång på gång ser vi hur samhällsdebatt stryps i sin linda med högljudda känsloargument och infantila slagord. Många har påpekat hur skadligt detta är för det debattklimat som är ett så viktigt fundament för demokratin. Gottschalk skriver:

”Democratic policymaking requires debate, demands compromise and involves critical thinking. It entails considering different viewpoints, anticipating the future, and composing thoughtful legislation. What’s a fast, easy and simple alternative to this political process? It’s not difficult to imagine an infantile society being attracted to authoritarian rule.”

Mediefenomenet Greta Thunberg fyllde 16 år den 3 januari. Hon är född samma år som Anna Lindh dog. Det är intressant att jämföra dessa två personer. Båda tog plats i det politiska rampljuset genom aktivism i ung ålder, den förra med sin skolstrejk för klimatet, den senare med demonstrationer mot Vietnamkriget. Där ungefär tar likheterna slut och det är också det som är det intressanta. För medan den unga Lindhs ålder väckte uppseende i sin tid, blev hon inte avfärdad som ett oskyldigt barn, utan uppfattades allmänt som en ovanligt ung och lovande politiker. Lindh la så småningom ett starkt fundament för sin livsbana med politiskt arbete och en solid akademisk examen. Hon påbörjade dock faktiskt sin politiska karriär redan som tolvåring och valdes in i kommunfullmäktige i Enköping som nittonåring, när hon alltså var tre år äldre än Greta.

Den senare betraktas, intressant nog, både av sina sympatisörer och kritiker, som ett barn. Det är också nyckeln till att förstå fenomenet Greta och den isande bistra nedfrysning av den intellektuella atmosfären som Greta-kampanjen är ett uttryck för. Och vi känner till mediernas arbetsgång vid det här laget: moraliskt fördömande, fake news-anklagelser och brunsmetning.

Ett typexempel är Dick Sundevalls utgjutelser i Magasinet Pragaraf:

”Veckans värsta är rimligen när vuxna framträdande personer på den yttersta högerkanten ger sig på den 15-åriga Greta Thunberg och hennes föräldrar för att hon engagerat protesterar mot miljöhotet. Det är naturligtvis enklare, men ack så ynkligt, att slå mot ett barns engagemang än mot alla de framträdande forskare som nu lägger fram rapport efter rapport om att vi måste ta miljöhotet på stort allvar”.

Han kanske inte inser själv, i sin iver att försvara Thunberg, att han här faktiskt samtidigt avfärdar henne i samma mening. Det är fegt att kritisera Thunberg, som bara är ett barn, menar han, när man kan kritisera ”framträdande forskare.” Men Gretas roll, till skillnad från Anna Linds, är inte att föra fram argument. Den är att vara en lättfattlig känslosymbol som trycker på rätt knappar och som ska få oss att vilja trycka på den utan att göra motstånd. Det är, helt enkelt, ett utryck för det infantiliserade samhället.

Infantiliseringen av samhället leder till en förflatning av alla debatter, en kollektiv brist på förståelse för, och förmåga att ta in fakta, intellektuell passivisering och i slutändan en reflexmässig bredvillighet att lyda order, så länge befallningarna är enstaviga och uttalade av en figur som trycker på rätt knappar hos den infantiliserade medborgaren: ett talande djur, en seriefigur eller ett barn med pippiflätor.

Nyligen har vi sett en underskriftskampanj av s.k. influencers, som kräver att medborgarna ska lämna över sin bestämmanderätt till FN, samt ännu en underskriftskampanj av 270 s.k. klimatforskare som skänker vetenskaplig tyngd till denna uppmaning. Greta och hennes barnkorståg ska nämligen inte göra jobbet själva. De ska bara få oss att lämna ifrån oss makten till en tredje part som från sina dimhöljda bergstoppar antas kunna lösa alla våra problem. Eller, med andra ord, avskaffa demokratin. Precis det som Benjamin Barber varnade för.

LISA LARSSON

Lisa Larsson är fristående krönikör för Katerina Magasin

******

Vill du gå med i 1,1 miljonersklubben? Välkommen!

Vill du gå med i Stå upp för Katerina Janouch? Välkommen.

Jag skriver om samtidens Sverige ur olika perspektiv. Vill du också bli intervjuad, komma i kontakt med mig eller tipsa om något, dela med dig av din historia/erfarenheter eller skriva själv? Mejla mig påinfo@katerinamagasin.se– dock arbetar jag ensam, så jag svarar i mån av tid! Läser alla mejl. Du som vill får otroligt gärna stötta mig, den fria debatten och oberoende journalistisk.

Swish: 0733289122

Paypal: info@katerinamagasin.se

Konto SE-Banken: 5206-0000114 (de första fyra siffrorna är clearingnummer).

Patreon: https://www.patreon.com/katjanouch

International payments: IBAN: SE5750000000052061604404, Bic: ESSESESS

Blir glad för varje liten slant! Och oerhört tacksam om du köper mina böcker. De nyaste hittar du här nedan. Största tacken på förhand! Thank you! Dekuji! Merci. Danke. Och tack alla ni som redan bidragit, ni anar inte hur glad jag är över det ni ger och det ni skriver, även om jag inte kan tacka var och en av er personligen. Ni ger mig kraft och mod att fortsätta. <3 Tillsammans kan vi förändra världen.

Min nya bok heter ”Bilden av Verkligheten” och finns nu att köpa här:

https://www.vulkanmedia.se/bilden-av-verkligheten/

Min bok “Bilden av Sverige” kan du köpa här:

https://www.bokus.com/bok/9789198405170/bilden-av-sverige/

https://www.adlibris.com/se/bok/bilden-av-sverige-9789198405170

Den 11:e delen i romanserien om Cecilia Lund heter ”Budbärarinnan” och kan köpas här:

https://www.bokus.com/bok/9789198405163/budbararinnan/

 

 

 

 

Donera med Swish

Stötta Katerina i sitt arbete!

Stötta Katerina!

Donationer och gåvor:

Du som vill får otroligt gärna ge mig en gåva/donation. En gåva/donation till mig är inget köp av vara/tjänst av mig, varken historiskt utförd eller framtida, ej heller betalning för levererad tjänst/vara, eller framtida sådan, utan en ovillkorad förutsättningslös gåva som inte faller under Konsumentköplagen. Genom utförd gåva bekräftat gåvogivaren att ovanstående förutsättningar gäller.

Bitcoin: 3J2irHJYDyVLkAMe9yQ4j9JL2sxLNGwXee
Paypal: info@katerinamagasin.se
Konto SE-Banken: 5216 34 159 29 (de första fyra siffrorna är clearingnummer).
Bankgiro: 5630-6376
Patreon: https://www.patreon.com/katjanouch
International payments:
IBAN: SE8150000000052311121146,
Bic: ESSESESS

Blir glad för varje liten slant! Och oerhört tacksam om du köper mina böcker.

Största tacken på förhand!

Thank you! Dekuji! Merci. Danke.

Och tack alla ni som redan bidragit, ni anar inte hur glad jag är över det ni ger och det ni skriver, även om jag inte kan tacka var och en av er personligen.

Ni ger mig kraft och mod att fortsätta. 

Tillsammans kan vi förändra världen.

0 kommentarer