Katerina Janouch

Jag utmanar er, etablissemangsjournalister – vågar ni ta en saklig debatt om er del i den…

Förfulningen av Sverige har samma ideologiska vänsterbas som vill få oss att glömma våra rötter

av | 29 maj, 2019 | Stoppa förfulningen av Sverige

Lästid: 6 minuter

Fula hus som ingen vill bo i är något de allra flesta av oss ser som utmärkande för det moderna Sverige. Arkitekternas förakt för folkviljan har samma ideologiska bas som all vänsteristisk kulturrevisionism: man vill att vi ska glömma och tappa kontakt med våra rötter. En av de värsta slakterna var rivningen av de charmiga Klarakvarteren, ett sår som ännu gapar öppet och förfular Stockholm. På femtiotalet var det också ytterst nära att Visby ringmur revs. Så blev det inte – istället utgör muren idag ett ’pittoreskt’ undantag i den homogent nysvenska fulhet vi ser snart sagt överallt annars. Förfulningen har tyvärr pågått så länge att vi vant oss, skriver idag Magnus Stenlund, och uppmanar alla som ogillar nymoderna arkitektoniska groteskerier att ansluta sig till Arkitekturupproret.

Är det fler än jag som observerat att nya hus tenderar att bli fulare och fulare? Att man försöker dölja brist på äkta kreativitet genom att skapa hus som inte ser ut som hus och som gärna ger intrycket av att kunna rasa vid minsta vindstöt? Ofta klossar som direkt hämtade ur Minecraft-spelet, ibland avskalade alla detaljer, som Monopolspelpjäser. Och med färgscheman som är designade för att skära sig maximalt.

Vi som vill bevara svensk kultur är sällan helt observanta på att det visuellt mest påtagliga sätt denna kultur raseras är i den nya svenska arkitekturen. Anledningen till att vi inte kopplar ihop det är flera. Dels ser vi kanske inte någon särskild ideologisk koppling. Dels har förfulningen pågått så länge att vi vant oss. Dels är trenden internationell.

Börjar vi bakifrån så är det sant att vi ser fula hus i stort sett överallt. Det beror bl a på kostnadsrestriktioner och på att de flesta länder saknar den rigorösa kontroll-apparatjik som den svenska Plan- och Byggnadslagen stoltserar med. Det vill säga, det tillåts på gott och ont både bra och mindre bra byggnationer. Internationellt finns också både bra och dåliga trender. ingenstans är den dåliga smaken däremot så enväldigt rådande, institutionaliserad – och uppmuntrad av staten – såsom den är här.

Den svenska förfulningen inleddes på 30-talet, då s k funktionalister såsom Le Corbusier, som ville rasera hela Stockholms innerstad och ’bygga om den för människor’. Hans inflytande har varit förödande, särskilt i totalitärt orienterade stater, och inspirerat och korsbefruktats med stalinistisk brutalbetong. Också den franska nazistiska Vichyregimen hyste en ömsesidig kärlek till den upphöjde huskonstnären, som alltså ansåg sig vara människans bästa vän och själv veta bäst hur hon ville bo.

I princip alla Corbusiers idéer saknar stöd i praktisk forskning. Tvärtom, människor vill inte alls bo i hus som utformas som fyrkantiga skokartonger om de får välja. Vi vill inte bo i punkthus om man istället kan få bo i ett sammanbyggt kvarter. Och vi tycker oftast det är vackert med snickarglädje och detaljer och variation.

Att den socialdemokratiska demoleringen av svenska stadskärnor (med en Domuslåda och ett Folkets hus som obligatoriska ersättare) huvudsakligen genomfördunder 50- och 60-talen, innebär att vi redan vant oss vid fula hus. Vi minns inte hur vackra våra städer var, utan ser dem som pittoreska undantag, om vi råkar komma till Strängnäs eller Visby (vars stadsmur också den var mycket nära rivning).

Att skövlingen kom till stånd berodde alltså på inspiration från modernismen och utfördes i princip som en lite småskaligare variant av de östeuropeiska totalitära staternas praktiska tillämpning. Och det var i allra högsta grad en ideologisk poäng bakom: man skulle på det här sättet ta fysisk död på det borgerliga samhällets yttre kännetecken. Vi skulle inte ha någonting kvar att påminnas om denna tid. Och som sagt, man har lyckats ganska bra.

Det är förstås precis samma sak som alltså nu pågår i kultursektorn, där svenska fornsakssamlingar kastas och förbud mot runtecken utreds. Att smaken är som baken, delad, är ju, delvis, sant; och lättpåverkad dessutom. Vänstern insåg med förtjusning att man lyckats inympa idén att modernistisk arkitektur är höjden av finess och smaklig förfining. Åtminstone Corbusiers 30-talsvillor har lyckats få denna status, sannolikt därför att de byggts i rätt lägen och med hög kvalitet.

De monstruösa efterapningar som postmodernistiska arkitekter nu uppför på löpande band, saknar dock alla kvaliteter. Den framstår som groteska nidbilder av Corbusiers minimalism; fullständigt urspårade; smaklösa försök att härma den avgudade läromästaren – man har degenererat totalt! Och samtidigt som man av varandra lovprisas och upphöjer sig själva till nyskapande, så bor man helst i sekelskifteshusen inne på Södermalm eller, varför inte, i en snickarglädjefull stuga på landet.

Jag vill med detta inte säga att allt nytt är eller måste vara fult. Inte alls. På rätt plats och i rätt proportioner så både kan och ska stora och höga nya hus kunna byggas. Tät stad är både nödvändigt, energieffektivt och något som vi tycker om att bo i. Riktigt höga hus är också coolt, om de placeras rätt och gärna bildar skyline tillsammans, inte halvmesyrer utspridda att förfula stadslandskapet lite överallt. Värtan hade kunnat vara en utmärkt plats, Kista är det definitivt. Men ju högre husen är desto viktigare är det ju att de utformas så att de blir vackra.

Motståndet mot att bygga i klassisk stil, så som folk tycker om, är massivt i den svenska arkitektkåren, och kallas för bakåtsträvande. Ett vackert exempel i Växjö motarbetades med näbbar och klor, men ser nu ändå ut att komma till stånd (länk nedan). Hatet mot all traditionalism beror sannolikt bl a på ren inkompetens och oförmåga att rita sådana hus. Men också pga att man drivs av en kännetecknande vänsterideologisk strävan att rasera det gamla. Skråets motstånd mot att låta sig ledas av folkviljan understöds också aktivt av byggbolagens minimala intresse att öka kostnader för detta ändamål och av kommunpamparnas egna vilja att framstå som progressiva.

Det är dags för fler att uppmärksamma Arkitektupproret. Ju större denna rörelse blir, desto mer kan den totalitära omvandlingen av det svenska kulturlandskap som fortfarande finns bevarad i våra städer motverkas. För 100 kronor om året bidrar du bland annat till att riktigt dåliga förslag möts med konstruktiv kritik. Exempelvis närmast helt ideella motförslag, såsom Arkitektupprorets ritning för nytt kontorshus på Kungsgatan i Norrköping, ritat av Mikael Grahn, Stadsliv AB, i klassisk stil, istället för en horribel nymodern klosshistoria av ÅWL. Länk till detta projekt och till medlemsanmälan finns nedan.

Låt Arkitekturupproret bli ett upprop som får det folkliga stöd det förtjänar – anmäl dig idag.

Länkar:

http://www.arkitekturupproret.se/…/alternativt-forslag-til…/

Bli medlem

https://samnytt.se/klartecken-for-att-bygge-i-sekelskiftes…/

https://sv.wikipedia.org/wiki/Le_Corbusier

MAGNUS STENLUND

Magnus Stenlund driver den helt ideella och partipolitiskt oberoende Facebookbloggen ”Sunt Förnuft” med liberalkonservativa värderingar. Han är civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm och jurist. Jobbade många år som analyschef på SEB men har erfarenhet från flera andra brancher, bland annat som lärare och konsult inom ledarskap, affärsmannaskap och entreprenadjuridik. Han har arbetat många år utomlands och jobbar idag huvudsakligen som historiker och skönlitterär författare.

Sunt Förnuft

Bildsättning: HSB:s hus på Reimersholme i Stockholm, foto: Katerina Janouch. (Bilderna tog jag under en promenad på Reimersholme, där marken köptes upp av HSB 1939. Under åren 1942–1946 uppförde HSB niohundra lägenheter på ön; först på den östra sidan av Reimersholme invid Reimersholmsbron, sedan på den norra sidan längs Pålsundet och slutligen även på den södra sidan år 1980 där det tidigare funnits en spritfabrik, Reymersholms Spritförädlings AB. Det är möjligen inte de allra fulaste husen, men de är fyrkantiga, stela och opersonliga. Man kan fundera på hur Reimersholme kunde sett ut om arkitekturen varit av det charmigare slaget.)

 
******

Vill du gå med i 1,1 miljonersklubben? Välkommen!

Vill du gå med i Stå upp för Katerina Janouch? Välkommen.

Jag skriver om samtidens Sverige ur olika perspektiv. Vill du också bli intervjuad, komma i kontakt med mig eller tipsa om något, dela med dig av din historia/erfarenheter eller skriva själv? Mejla mig påinfo@katerinamagasin.se– dock arbetar jag ensam, så jag sva

rar i mån av tid! Läser alla mejl. Du som vill får otroligt gärna stötta mig, den fria debatten och oberoende journalistisk.

Swish: 0733289122

Paypal: info@katerinamagasin.se

Konto SE-Banken: 5206-0000114 (de första fyra siffrorna är clearingnummer).

Patreon: https://www.patreon.com/katjanouch

International payments: IBAN: SE5750000000052061604404, Bic: ESSESESS

Blir glad för varje liten slant! Och oerhört tacksam om du köper mina böcker. De nyaste hittar du här nedan. Största tacken på förhand! Thank you! Dekuji! Merci. Danke. Och tack alla ni som redan bidragit, ni anar inte hur glad jag är över det ni ger och det ni skriver, även om jag inte kan tacka var och en av er personligen. Ni ger mig kraft och mod att fortsätta. <3 Tillsammans kan vi förändra världen.

Min nya bok heter ”Bilden av Verkligheten” och finns nu att köpa här:

https://www.vulkanmedia.se/bilden-av-verkligheten/

Min bok “Bilden av Sverige” kan du köpa här:

https://www.bokus.com/bok/9789198405170/bilden-av-sverige/

https://www.adlibris.com/se/bok/bilden-av-sverige-9789198405170

Den 11:e delen i romanserien om Cecilia Lund heter ”Budbärarinnan” och kan köpas här:

https://www.bokus.com/bok/9789198405163/budbararinnan/

 

 

 

 

 

Donera med Swish

Stötta Katerina i sitt arbete!

Stötta Katerina!

Donationer och gåvor:

Du som vill får otroligt gärna ge mig en gåva/donation. En gåva/donation till mig är inget köp av vara/tjänst av mig, varken historiskt utförd eller framtida, ej heller betalning för levererad tjänst/vara, eller framtida sådan, utan en ovillkorad förutsättningslös gåva som inte faller under Konsumentköplagen. Genom utförd gåva bekräftat gåvogivaren att ovanstående förutsättningar gäller.

Bitcoin: 3J2irHJYDyVLkAMe9yQ4j9JL2sxLNGwXee
Paypal: info@katerinamagasin.se
Konto SE-Banken: 5216 34 159 29 (de första fyra siffrorna är clearingnummer).
Bankgiro: 5630-6376
Patreon: https://www.patreon.com/katjanouch
International payments:
IBAN: SE8150000000052311121146,
Bic: ESSESESS

Blir glad för varje liten slant! Och oerhört tacksam om du köper mina böcker.

Största tacken på förhand!

Thank you! Dekuji! Merci. Danke.

Och tack alla ni som redan bidragit, ni anar inte hur glad jag är över det ni ger och det ni skriver, även om jag inte kan tacka var och en av er personligen.

Ni ger mig kraft och mod att fortsätta. 

Tillsammans kan vi förändra världen.

0 kommentarer