Etablissemanget expanderar: ”Tiden är mogen för en oängslig PR-byrå”

Det blev en del uppståndelse i medierna när Etablissemanget, den ”Sverigevänliga” design- och kommunikationsbyrån, drog igång verksamheten i september 2019. Etablerade medier bemödade sig att misstänkliggöra Etablissemanget – dock utan att lyckas särskilt väl. ”Vi hoppades ju att tiden skulle vara mogen för en byrå med vår kompetens och profil – och det ser ut som att vi hade rätt. Det är fantastiskt kul”, säger Jonas WE Andersson, som tillsammans med Magnus Fermin grundat byrån. Nu expanderar man genom att ta in säljaren Marcus Sigheim. Jag träffade gänget på en pratstund mitt i hjärtat av det feministanstrukna Södermalm. På ytan passar de ju in där som handen i handsken ­ men låt inte kepsarna bedra. Stämningen är uppsluppen och jargongen rå och hjärtlig. – Etablissemanget har varit igång i drygt fyra månader. Det har faktiskt gått jättebra. Vi har skapat varumärken, grafiska profiler, webbplatser och närvaro på sociala medier för tre högintressanta uppdragsgivare – och har flertalet i pipeline. Därför expanderar vi nu med att ta in Marcus Sigheim. Marcus Sigheim är en välklädd herre som har arbetat med försäljning hela sitt liv, i flera olika branscher. – Jag har varit inom konfektion, sålt kemtekniska produkter och byggnadsmaterial samt profilkläder. … Fortsätt läsa Etablissemanget expanderar: ”Tiden är mogen för en oängslig PR-byrå”