Katerina Janouch

Jag utmanar er, etablissemangsjournalister – vågar ni ta en saklig debatt om er del i den…

Domprost avbröt Thomas Gürs seminarium om kriminalitet med klockringning: ”Jag vill inte ha skiten här”

av | 4 jul, 2018 | Almedalen 2018

Lästid: 5 minuter

Den borgerlige debattören Thomas Gür pop-up-seminarium i Almedalen, med tema brott, straff och våldsmonopol, höll precis på att rundas av, efter ett resonemang av Gür där han ifrågasatte straffrabatt på bland annat våldtäkter. Strax skulle en frågestund äga rum inför en intresserad publik. Men innan några frågor hann ställas valde Mats Hermansson, som är domprost i Visby stift och sympatisör till bland annat Ship to Gaza, att avbryta föredraget med hjälp av en högljudd klockringning. På frågan om varför man valt detta störande av mötesfriheten svarade domprosten ”Jag tyckte det var fara å färde. Då ringer vi i klockor”. Flera av åhörarna undrar nu om svenska kyrkan härmed ställer sig på förövarnas och våldtäktsmännens sida.

Skådespelaren Rasmus Dahlstedt filmade ordväxlingen och la upp den korta filmsekvensen på Facebook. I den syns hur Thomas Gür, opinionsbildare och debattör, ifrågasätter Mats Hermanssons agerande. Domprosten hävdar att Gür saknar tillstånd för att hålla sin föreläsning, men Gür argumenterar att han inte behöver något tillstånd.

När Katerina Magasin når Rasmus Dahlstedt på telefon där han just nu befinner sig i Almedalen, berättar han att domprosten verkade ha blivit oerhört provocerad av Gürs seminarium, som denna gång lockat ett hundratal engagerade lyssnare.

– Domprosten sa, ”jag vill inte ha den här skiten här”, berättar Dahlstedt.

Sa han verkligen så?

– Ja, exakt så sa han när han hörde Gürs seminarium. ”Jag vill inte ha den här skiten här”. Sen gick han och satte igång kyrkklockorna.

Thomas Gürs så kallade ”pop-up” seminarier har ägt rum även förra året under Almedalsveckan och lockat en intresserad publik på runt 70 åhörare. Det speciella med seminarierna är att Gür varken hyr någon plats i Almedalen, ej heller annonserar i Almedalsprogrammet. Istället använder Gür den mer moderna plattformen Facebook för att uppmärksamma allmänheten och synnerligen de egna följarna på seminariet.

Gür annonserar nytt pop-up-seminarium i Almedalen

Förra årets seminarium filmades och direktsändes i sociala medier av åhörare. På den vägen har inte mindre än 14 000 personer tagit del av Gürs föreläsning. Vidare uppmärksammade fem tidningar det omtalade arrangemanget. Att Gür gjort sig känd som systemkritiker och ett namn utanför den så kallade Åsiktskorridoren har gett honom en bred skara lyssnare. Men tidigare år har Gürs föreläsningar vare sig störts eller avbrutits. Att så skett i år kan vara ett tecken på att svenska kyrkan blir allt mer politiserad – men även ett symtom på samhällets allt djupare polarisering. Årets upplaga av vad Gür kallar ”pop-up-seminarium” hade titeln ”9,5 teser om integrationen – så får vi bukt med problemen fram till valet 2038”.  På den egna Facebooksidan berättade Gür närmare om tankarna med seminariet. ”Efter min inledning kommer jag att leda en diskussion med åhörarna som också blir seminariedeltagarna. Min avsikt är att nyttja de diskussionerna till en artikel jag siktar på att skriva i GöteborgsPosten om drygt en månad. Som motprestation hoppas jag kunna bjuda på en eller annan insikt, en givande diskussion och medverkan i ett annat sätt att diskutera politik”, skrev Gür.

Några diskussioner blev det dock inte denna gång utanför Visby Sankta Maria domkyrka. Rasmus Dahlstedts filmupptagning visar följande dialog mellan Mats Hermansson och Thomas Gür:

– Jag märker att jag inte är bland vänner här, säger Hermansson med ett besvärat ansiktsuttryck. Jag märker att det inte kommer att tas emot så väl.

– Lugn, uppmanar då Gür. Det handlar inte om vänskap.

Sedan fortsätter Gür och säger att domprosten hade kunnat säga ifrån, om han inte tyckte att sällskapet skulle vara just på plats utanför kyrkan.

– Men varför vidta en sån här åtgärd, undrar Gür och syftar på den högljudda klockringningen.

– Jag tyckte det var fara å färde. Då ringer vi i klockor, svarar Hermansson.

Hans replik väcker många skratt. ”Nu var du löjlig” utropar någon. Hermansson höjer sina händer och börjar retirera inåt kyrkan.

Thomas Gur försöker förgäves få till stånd en dialog.

– Men, men… förklara…, säger han. Är det inte din sak att förkunna din lära och berätta för mig vad det är som är så farligt, undrar han vänligt.

”Det är sabotage”, ropar någon i publiken.

Men Hermansson har ingen lust att förklara sig, trots att han tidigare tagit tydlig politisk ställning genom att offentligt ge sitt stöd till aktivisterna i Ship to Gaza, som inte varit något annat än ett medialt upptåg för att vädra Israelhat. När Thomas Gür inte får något svar, ger han upp. Han vänder sig mot åhörarna, höjer armarna och ropar, ”disperse” – skingra er, och förklarar mötet avslutat.

En av dem som kom för att lyssna på Gürs seminarium var Marie Öman Warrener. Hon skildrar det inträffade så här:

– Thomas Gür stod på hörnan vid ingången till kyrkan. Han hade inga vimplar eller plakat, inte ens en mikrofon. Han var en vanlig medborgare som talade till andra medborgare. I dag handlade det om brott och straff, att det är fel att få straffrabatt när man begår många brott. Fyra våldtäkter, men tre på köpet, det är helt fel. Gür vill se att alla brott utreds för sig. Och begår man fyra våldtäkter ska straffen fyrdubblas, man ska straffas för varje våldtäkt man begår. Domprosten och hans kollega stod och lyssnade på talet. När detta med våldtäkterna kom upp försvann de, och jag undrade vart de tog vägen. Sedan började klockorna ringa. Vad jag förstår ringde de signalen för fara, alltså en varning. Det skulle bli en frågestund, men den var omöjlig att hålla eftersom kyrkklockorna ringde så högt att det var svårt att höra vad som sades.

Marie Öman Warrener berättar om Gürs publik.

– De som kom för att lyssna var helt vanliga människor, samhällsintresserade medborgare. De jag pratade med var helt chockade, de förstod inte att det kunde gå till så här i Sverige. Däremot sa de att de nu tänker gå ur svenska kyrkan. Det konstiga var att en kvinna från kyrkan stod och filmade åhörarna. Vad har man filmen till från kyrkans sida? Vad ska den användas till? Ska de bildgoogla vilka som var där?

Hur reagerar du på det inträffade?

– Jag är inte ett dugg förvånad. Det kommer absolut inte som någon överraskning. Jag vet att det går till så här. Mötesfriheten i det här landet är ytterst hotad om man inte kan hålla ett möte utan att kyrkan ska lägga sina värderingar i vad som sägs. Det var inga kontroversiella saker det pratades om. Thomas Gür är ju inte en sådan person. Däremot undrar jag vad kyrkan har för motiv att inte vilja ha trygghet i samhället? Varför tycker man inte att våldtäktsmän ska bli ordentligt dömda?

********

Vill du gå med i Stå upp för Katerina Janouch? Välkommen.

Jag skriver om samtidens Sverige ur olika perspektiv. Vill du också bli intervjuad, komma i kontakt med mig eller tipsa om något, dela med dig av din historia/erfarenheter eller skriva själv? Mejla mig på info@katerinamagasin.se – dock arbetar jag ensam, så jag svarar i mån av tid! Läser alla mejl. Du som vill får otroligt gärna stötta mig, den fria debatten och oberoende journalistisk.

Swish: 0733289122 

Konto SE-Banken: 5206-0000114 (de första fyra siffrorna är clearingnummer). 

Patreon: https://www.patreon.com/katjanouch

International payments: IBAN: SE5750000000052061604404, Bic: ESSESESS

Blir glad för varje liten slant! Och oerhört tacksam om du köper mina böcker. De nyaste hittar du här nedan. Största tacken på förhand! Thank you! Dekuji! Merci. Danke. Och tack alla ni som redan bidragit, ni anar inte hur glad jag är över det ni ger och det ni skriver, även om jag inte kan tacka var och en av er personligen. Ni ger mig kraft och mod att fortsätta. <3 Tillsammans kan vi förändra världen.

Min nya bok “Bilden av Sverige” kan du köpa här:

https://www.bokus.com/bok/9789198405170/bilden-av-sverige/

https://www.adlibris.com/se/bok/bilden-av-sverige-9789198405170

Min kommande bok heter ”Budbärarinnan” och är den 11:e delen i romanserien om Cecilia Lund. Planerad utgivning är 25/6. Bevaka den gärna här:

https://www.bokus.com/bok/9789198405163/budbararinnan/

 

 

 

 

 

 

 

Donera med Swish

Stötta Katerina i sitt arbete!

Stötta Katerina!

Donationer och gåvor:

Du som vill får otroligt gärna ge mig en gåva/donation. En gåva/donation till mig är inget köp av vara/tjänst av mig, varken historiskt utförd eller framtida, ej heller betalning för levererad tjänst/vara, eller framtida sådan, utan en ovillkorad förutsättningslös gåva som inte faller under Konsumentköplagen. Genom utförd gåva bekräftat gåvogivaren att ovanstående förutsättningar gäller.

Bitcoin: 3J2irHJYDyVLkAMe9yQ4j9JL2sxLNGwXee
Paypal: info@katerinamagasin.se
Konto SE-Banken: 5216 34 159 29 (de första fyra siffrorna är clearingnummer).
Bankgiro: 5630-6376
Patreon: https://www.patreon.com/katjanouch
International payments:
IBAN: SE8150000000052311121146,
Bic: ESSESESS

Blir glad för varje liten slant! Och oerhört tacksam om du köper mina böcker.

Största tacken på förhand!

Thank you! Dekuji! Merci. Danke.

Och tack alla ni som redan bidragit, ni anar inte hur glad jag är över det ni ger och det ni skriver, även om jag inte kan tacka var och en av er personligen.

Ni ger mig kraft och mod att fortsätta. 

Tillsammans kan vi förändra världen.

0 kommentarer