Katerina Janouch

Jag utmanar er, etablissemangsjournalister – vågar ni ta en saklig debatt om er del i den…

Debatt: Har etablerade partier någon framtid i Sverige?

av | 19 feb, 2021 | Politik

Lästid: 4 minuter

Att Socialdemokraterna under lång tid varit helt beroende av röster från svårintegrerade invandrargrupper är välkänt. Med en stadigt krympande kärnväljargrupp har man fått göra sig beroende av olika etniska och religiösa grupper, vilka i utbyte mot sina röster sluppit krav på anpassning till det svenska samhället. Det ligger därför i sakens natur att Socialdemokraterna varit de som omhuldat idén om mångkultur allra mest. Enligt en undersökning utförd av Valforskningsinstitutet är Socialdemokraterna också det mest populära partiet för muslimer. Dessa uppgifter är knappast förvånande för någon. Siffrorna kan dock säga en hel del om framtiden för såväl etablerade partier som för det politiska landskapet i stort. Och frågan är om inte Socialdemokraternas taktik att ställa sig in hos potentiella väljare kan bjuda på rejäla bakslag i framtiden.

Undersökningen, som släpptes tidigare i år och gick under namnet Partipreferenser bland aktivt kristna och muslimer, hade som mål att utröna om religiösa människor röstar på andra partier än sekulära. Till kristna räknades de som gick i kyrkan minst en gång i månaden, medan det räckte med att ange islam som religion för att räknas som muslim.

Tillsättandet av etnopolitiska aktörer, det vill säga mer eller mindre självutnämnda företrädare för etniska och/eller religiösa grupper, har länge varit en gångbar strategi i syfte att attrahera väljare ur dessa grupper. Denna strategi kastar dock ljus på ett betydligt allvarligare fenomen. Risken är att partierna med denna strategi satt en boll i rullning som inte går att stoppa.

Eftersom länder i Mellanöstern inte industrialiserades i någon större utsträckning kunde ingen klasspolitik utvecklas, så som i Västeuropas. De som inte kom att tillhöra den styrande eliten blev därför till stor del verksamma i små familjedrivna företag, vilket gjorde att någon samhörighet baserat på yrke och klasstillhörighet inte kunde få genomslag. Grunden för identitet och mobilisering kom därför istället att bli släktskap och etnicitet, medan relationen till makten kom att karakteriseras av misstro och något man vill ha så lite som möjligt med att göra.

Politiska partier i länder i Mellanöstern är följaktligen ofta baserade på primordiala identiteter som etnisk och religiös tillhörighet. Dessa identiteter har visat sig vara betydligt starkare vad gäller mobilisering än de traditionella ideologier som karakteriserat västeuropeisk politik, vilka de senare utgått från en höger-vänsterskala. Vid civila maktövertaganden i Mellanöstern har det allt som oftast varit den religiösa identiteten som förenat människor.

Med tanke på den stora invandring Sverige de senaste decennierna haft från de delar av världen där idéer om primordiala identiteter är starka, och där människor främst identifierar sig utifrån dessa snarare än t ex yrkesgrupp, kan det knappast ha kommit som en överraskning för någon att islam och etnicitet förr eller senare skulle bli krafter att räkna med också i svensk politik. Att ett islamiskt parti (Nyans) skulle bildas var mest en tidsfråga. Reaktionerna efter koranbränningen i Malmö, då krav på införande av blasfemilagar uttalades, visade att det finns en grogrund för denna typ av partier.

Etablerade partier kommer således att stå sig slätt när renodlade etno-religiösa partier på allvar får fäste. De grupper som tilltalas av sådana partier är givetvis så rationella att de röstar på de partier som bäst företräder deras intressen. Hur mycket etablerade partier än försöker tillgodose dessa grupper kommer dessa i slutänden ändå alltid sympatisera med partier som har etniska och/eller religiösa förtecken, eftersom de senare representerar konfliktdimensioner som många invandrargrupper är vana vid från hemländerna. Dessa partier kan också bemöta betydligt mer extrema krav från sin väljargrupp än de etablerade partierna, som hela tiden måste gå en balansgång.

Om Socialdemokraterna mer och mer tar formen av ett renodlat etno-religiöst parti kan det möjligen förlänga partiets brinntid ytterligare, innan partiet helt ersätts av något som upplevs mer relevant. Vad som händer med de traditionellt mer borgerligt sinnade partier är desto mer oklart. Om Moderaterna så önskar skulle man kunna marknadsföra sig som ett parti för de som vill att Sverige även i framtiden ska vara ett sekulärt land där en individs möjligheter styrs av aktiva levnadsval och inte av ursprung och relation till den för tillfället starkaste etno-religiösa gruppen.

CARL BENGTSSON

Carl Bengtsson är journalist, master i statsvetenskap, samhällsdebattör

 


*****

Vill du gå med i 1,1 miljonersklubben? Välkommen!

Vill du gå med i Stå upp för Katerina Janouch? Välkommen.

Jag skriver om samtidens Sverige ur olika perspektiv. Vill du också bli intervjuad, komma i kontakt med mig eller tipsa om något, dela med dig av din historia/erfarenheter eller skriva själv? Mejla mig på info@katerinamagasin.se – dock arbetar jag ensam, så jag svarar i mån av tid! Läser alla mejl.

Donationer och gåvor:

Du som vill får otroligt gärna ge mig en gåva/donation. En gåva/donation till mig är inget köp av vara/tjänst av mig, varken historiskt utförd eller framtida, ej heller betalning för levererad tjänst/vara, eller framtida sådan, utan en ovillkorad förutsättningslös gåva som inte faller under Konsumentköplagen. Genom utförd betalning bekräftat gåvogivaren att ovanstående förutsättningar gäller.

 

Swish: 0733289122

Bitcoin: 3J2irHJYDyVLkAMe9yQ4j9JL2sxLNGwXee

Paypal: info@katerinamagasin.se

Konto SE-Banken: 5206-0000114 (de första fyra siffrorna är clearingnummer).

Patreon: https://www.patreon.com/katjanouch

International payments: IBAN: SE5750000000052061604404, Bic: ESSESESS

Blir glad för varje liten slant! Och oerhört tacksam om du köper mina böcker. De nyaste hittar du här nedan. Största tacken på förhand! Thank you! Dekuji! Merci. Danke. Och tack alla ni som redan bidragit, ni anar inte hur glad jag är över det ni ger och det ni skriver, även om jag inte kan tacka var och en av er personligen. Ni ger mig kraft och mod att fortsätta. <3 Tillsammans kan vi förändra världen.

Under våren 2020 kommer jag ut med två nya böcker på mitt bokförlag Palm Publishing.

Första delen i min nya spänningsserie – ”Blodsådd” – köper du här!

https://www.bokus.com/bok/9789151921310/blodsadd/

 

Debattboken ”Flykten från folkhemmet” – köp den här!

https://www.bokus.com/bok/9789151921327/flykten-fran-folkhemmet/

 

”Anhörig Revisited” – om missbruk och medberoende, en reviderad utgåva av romanen Anhörig som kom ut första gången 2004. Köp den här:

https://www.bokus.com/bok/9789151921303/anhorig/

Min bok “Bilden av Sverige” finns i pocket och kan köpas här:

https://www.bokus.com/bok/9789151921297/bilden-av-sverige-en-personlig-resa/

 

Donera med Swish

Stötta Katerina i sitt arbete!

Stötta Katerina!

Donationer och gåvor:

Du som vill får otroligt gärna ge mig en gåva/donation. En gåva/donation till mig är inget köp av vara/tjänst av mig, varken historiskt utförd eller framtida, ej heller betalning för levererad tjänst/vara, eller framtida sådan, utan en ovillkorad förutsättningslös gåva som inte faller under Konsumentköplagen. Genom utförd gåva bekräftat gåvogivaren att ovanstående förutsättningar gäller.

Bitcoin: 3J2irHJYDyVLkAMe9yQ4j9JL2sxLNGwXee
Paypal: info@katerinamagasin.se
Konto SE-Banken: 5216 34 159 29 (de första fyra siffrorna är clearingnummer).
Bankgiro: 5630-6376
Patreon: https://www.patreon.com/katjanouch
International payments:
IBAN: SE8150000000052311121146,
Bic: ESSESESS

Blir glad för varje liten slant! Och oerhört tacksam om du köper mina böcker.

Största tacken på förhand!

Thank you! Dekuji! Merci. Danke.

Och tack alla ni som redan bidragit, ni anar inte hur glad jag är över det ni ger och det ni skriver, även om jag inte kan tacka var och en av er personligen.

Ni ger mig kraft och mod att fortsätta. 

Tillsammans kan vi förändra världen.

0 kommentarer