Katerina Janouch

Jag utmanar er, etablissemangsjournalister – vågar ni ta en saklig debatt om er del i den…

Betyg i uppförande kommer inte att rätta till den svenska skolan

av | 5 apr, 2019 | Skolan

Lästid: 3 minuter

Det kan väl knappast vara någon annan än en avdankad major, som kan komma på något så dumt, som att ett ordningsbetyd skulle leda till mindre stök i skolan! Sådana administrativa åtgärder kan möjligen fungera i det militära men är fullständigt värdelösa i dagens svenska skola. ”När eleverna kommer hem till föräldrarna med ett underkänt ordningsbetyg, kommer föräldrarna att reagera” tror Björklund. Men de stökiga elevernas föräldrar bryr sig sannolikt föga eller intet om hur barnen uppför sig i skolan – för då hade ingripit från början. Möjligen kommer de känna sig kränkta och särbehandlade och anklaga skolan för att behandla deras telningar illa, hårresande exempel på detta har vi redan sett. Förslaget med ordningsbetyg eller omdömen är verkligen mycket dåligt genomtänkt och ytligt, skriver i dag Alf Ronnby.

Ordningsbetyg eller omdömen kommer sannolikt inte att lösa några problem med stök och otrevligheter i klassrummet. Ordningsproblem i skolan är inget elevproblem. Det är ett systemproblem. Och det är just vad lärarna vet, och därför avvisar C, KD, L, M och SD:s förslag.

Dagens skola är nämligen totalt feltänkt och felorganiserad. De stökiga eleverna upplever inte att det är deras skola, att de har något som helst med ordningen i skolan att göra. Den så kallade valfrihetsskolan är en katastrof för alla andra än de högmotiverade och högpresterande eleverna – som ofta har medelklassföräldrar med höga ambitioner å barnens vägnar.

De flesta skolor har för stora klasser och för få lärare. Det går inte att skapa en ”klassgemenskap” under dessa förhållanden. En bra skola är den där eleverna känner gemenskap och ansvar för klassen, stämningen i klassrummet och förutsättningarna för att lära och utvecklas. Detta är grundbulten: hela klassen, elever och lärare tillsammans skapar andan och miljön och tar ansvar för hur det fungerar i klassen. Man hjälps åt, istället för konkurrerar och bråkar. Eleverna accepterar inte stök i klassen och ser tillsammans till att avvikare blir anpassade och inlemmade.

Men för att åstadkomma en helt annan anda i skolan, krävs en rad reformer.

  1. Slut på valfrihetsskolan. Upptagningsområden organiseras med eftersträvan av normalfördelning.
  2. Betydligt mindre klasser (tex klasser på högst 15 elever)
  3. Betydligt fler lärare i förhållande till antal elever
  4. Lärarlag står tillsammans för lärandet av samma grupper av elever
  5. Pedagogiska inslag som stärker sammanhållningen och gemenskapen i klassen, inkluderande lärarna, tex sådana aktiviteter utanför klassrummet och skolan
  6. Eleverna ges ett visst inflytande att tillsammans med lärarna utforma kursplanen och lärandet
  7. Fler kuratorer i skolan, som kan föra samtal med elever som har svårt att passa in i gemenskapen och fungerar dåligt i skolan

En reform av detta slag hade varit något att rösta om i riksdagen. Den kraschade Alliansens och SD:s förslag om ordningsbetyg är inte ens värd pappret det är skrivet på. Släng det i papperskorgen!

ALF RONNBY

Alf Ronnby är fil dr sociologi och docent socialt arbete

******

Vill du gå med i 1,1 miljonersklubben? Välkommen!

Vill du gå med i Stå upp för Katerina Janouch? Välkommen.

Jag skriver om samtidens Sverige ur olika perspektiv. Vill du också bli intervjuad, komma i kontakt med mig eller tipsa om något, dela med dig av din historia/erfarenheter eller skriva själv? Mejla mig påinfo@katerinamagasin.se– dock arbetar jag ensam, så jag svarar i mån av tid! Läser alla mejl. Du som vill får otroligt gärna stötta mig, den fria debatten och oberoende journalistisk.

Swish: 0733289122

Paypal: info@katerinamagasin.se

Konto SE-Banken: 5206-0000114 (de första fyra siffrorna är clearingnummer).

Patreon: https://www.patreon.com/katjanouch

International payments: IBAN: SE5750000000052061604404, Bic: ESSESESS

Blir glad för varje liten slant! Och oerhört tacksam om du köper mina böcker. De nyaste hittar du här nedan. Största tacken på förhand! Thank you! Dekuji! Merci. Danke. Och tack alla ni som redan bidragit, ni anar inte hur glad jag är över det ni ger och det ni skriver, även om jag inte kan tacka var och en av er personligen. Ni ger mig kraft och mod att fortsätta. <3 Tillsammans kan vi förändra världen.

Min nya bok heter ”Bilden av Verkligheten” och finns nu att köpa här:

https://www.vulkanmedia.se/bilden-av-verkligheten/

Min bok “Bilden av Sverige” kan du köpa här:

https://www.bokus.com/bok/9789198405170/bilden-av-sverige/

https://www.adlibris.com/se/bok/bilden-av-sverige-9789198405170

Den 11:e delen i romanserien om Cecilia Lund heter ”Budbärarinnan” och kan köpas här:

https://www.bokus.com/bok/9789198405163/budbararinnan/

 

 

 

 

Donera med Swish

Stötta Katerina i sitt arbete!

Stötta Katerina!

Donationer och gåvor:

Du som vill får otroligt gärna ge mig en gåva/donation. En gåva/donation till mig är inget köp av vara/tjänst av mig, varken historiskt utförd eller framtida, ej heller betalning för levererad tjänst/vara, eller framtida sådan, utan en ovillkorad förutsättningslös gåva som inte faller under Konsumentköplagen. Genom utförd gåva bekräftat gåvogivaren att ovanstående förutsättningar gäller.

Bitcoin: 3J2irHJYDyVLkAMe9yQ4j9JL2sxLNGwXee
Paypal: info@katerinamagasin.se
Konto SE-Banken: 5216 34 159 29 (de första fyra siffrorna är clearingnummer).
Bankgiro: 5630-6376
Patreon: https://www.patreon.com/katjanouch
International payments:
IBAN: SE8150000000052311121146,
Bic: ESSESESS

Blir glad för varje liten slant! Och oerhört tacksam om du köper mina böcker.

Största tacken på förhand!

Thank you! Dekuji! Merci. Danke.

Och tack alla ni som redan bidragit, ni anar inte hur glad jag är över det ni ger och det ni skriver, även om jag inte kan tacka var och en av er personligen.

Ni ger mig kraft och mod att fortsätta. 

Tillsammans kan vi förändra världen.

0 kommentarer