Katerina Janouch

Jag utmanar er, etablissemangsjournalister – vågar ni ta en saklig debatt om er del i den…

Alexander Bard: ”Kampen om det fria ordet är vår tids viktigaste strid”

av | 30 okt, 2020 | Samhälle

Lästid: 13 minuter

Han trillar in på restaurangen i sedvanlig rutig skjorta och yvigt skägg. De blå ögonen är pigga och vakna men samtidigt har det kommit ett annat allvar i dem. Alexander Bard är en av dem som fått känna på det svenska samhällets totala kantring i fråga om yttrandefrihet, men även genomgått en coronainfektion tidigare i våras. Allt sammantaget sätter förstås sina spår. Han har haft en minst sagt turbulent sensommar då han på grund av en Black Lives Matter-kritisk tweet utsattes för ett drev och därefter tvingades bort från TV4:s program Talang där han var en av jurymedlemmarna och även anmälts för gummiparagrafen hets mot folkgrupp. Det har gått tre år sedan vi sist träffades exakt här för en långlunch och en intervju och vi har bara setts sporadiskt sen dess, mest haft kontakt via telefon och på nätet. I november 2017 härjades världen av efterdyningarna av metoo och vi diskuterade då mansrollen och genusäktenskapen, som Bard beskrev som ”rena helvetet”. Idag har vi annat att prata om, trots att genushelvetet fortfarande är i allra högsta grad levande. 2017 visste vi knappt vad woke betydde, ett ord som kommer från awake med bakgrund i afro-amerikansk slang och som står för att man blivit medveten – i detta fall om rasism och sociala orättvisor. Woke är starkt förknippat med vänsterliberalernas godhetsposering och politisk korrekthet och det som bidragit till att Bard nu sällat sig till skaran tydliga systemkritiker som tvingats lämna mainstreammediernas arenor. Vårt samtal handlar därför om det fria ordet, men också om religionskriget, det Europa och även Sverige är mitt uppe i, det mellan upplysningen och islam. Det blev en lång intervju och därför har jag delat upp den i två delar. Del 2 publiceras i morgon.

Han behöver knappast någon närmare presentation, Alexander Bard, men jag kan dra hans många verksamheter om någon råkat missa dem. Han är en modern renässansman – en patriark, författare, debattör, filosof, schaman och det fria ordets riddare i en wokeplågad tid, där religiös fundamentalism och identitetspolitik blir allt mer tongivande i offentligheten. Vi rivstartar samtalet direkt.

Om jag säger polis, hets mot folkgrupp och BLM, vad säger du då?

– Den där paragrafen är en stor tragedi… vad är hets? och vad är folkgrupp? Det går inte ens att definera! Det är en gummilag, precis som samtyckeslagen är det. De sista trettio åren har vi fått nåt slags politiker som skriker och gapar efter symbolpolitik och de kan inte ens juridik. De kan inte ens det mest grundläggande man måste kunna i de här frågorna. Men till exempel samtycket är ju självklart, det finns redan, det heter våldtäkt om man inte samtycker till sex, det är ungefär som sexköpslagen som såldes in som om den handlar om trafficking, men trafficking, men det är ju slaveri och det har varit förbjudet i hundratals år. Vi har stenhårda lagar mot slaveri, man får inte tvinga människor att göra saker de inte vill. Hela vår grundlag bygger på det. Men vi har en korkad mobb som skriker. Och veka politiker som faller för att hitta på nya gummiparagrafer som ställer till det nåt fruktansvärt för oss.

– Ta judarna till exempel. Jag tror inte de är ett dugg betjänta av att lagen om hets mot folkgrupp. Inte homosexuella heller. Jag tror nästa grej är att islam har tagit monopolet på kategorin av vilka som kränks. Det är muslimerna och deras vänner i Sverige som vill tysta alla som kitiserar islam – fast islam är en åsikt, och inte en etnicitet. Islam aspirerar på är att vara både en politisk ideologi och en religion men det är ingen etnicitet, det har det aldrig varit. Man är inte född muslim. Man är ansvarig för sina åsikter. Säger du att du är muslim så är du ansvarig för de åsikter som islam står för. Du är ansvarig för Koranen. Det är vad du har köpt och skrivit under på. Och det måste folk ha klart för sig. Det finns ingen folkgrupp som heter muslimer, det är en bisarr idé.

Det för oss in på svensk migrationspolitik. Nationalstatens vara eller icke vara. Vi är inte överens om termen etnicitet, som Bard slutat använda. Han föredrar att tala om människor. Samtidigt pratar han om klaner, grupper och subkulturer. Ursprungsstammar. Vilka vi litar på.

– Vi måste ha gemensamma överenskomna ideologier och lagar som vi förhåller oss till, de större systemen, för annars blir det anarki. Anarki finns inte naturligt som idé, familj har ingen anarki, klan har ingen anarki. Klan ska ingå i stam, stam ska ingå i ett större samhälle, och det är vårt samhälle, det samhället är Sverige, med avgränsade gränser, där det bor tio miljoner människor. Det måste kunna operera och fungera, vi måste veta vilka som kommer in i landet och vilka som är här.

Hur tänker du kring det här med nationalstaten?

– Det är ungefär som att du har en middagsbjudning i ditt hem. Du bestämmer vem som ska få komma. Du vill inte ha objudna människor på din middag. Och det är till och med så att om du bjuder in någon på din middag som du sett fram emot att träffa och de tar med sig en objuden gäst, då slänger du ut dem med… nationalstaten ska man se som ett membran, eller membranik kallas det, en gräns, och innanför den gränsen har människor kommit överens om vissa saker och äger det territoriet, som att du äger en gård, en villa, en lägenhet, det är din property. Sverige är property för svenskar och de ska bestämma vilka som kommer in i landet, vilka villkor som gäller, det är lika rimligt som att du bestämmer vilka som kommer på din middag och inte blir våldtagen av gäster du aldrig har bett om.

Men. Om vi nu tänker att den demografiska förändringen i Sverige är väldigt stor och att det kommer in flera miljoner invandrare från helt andra länder och kulturer, då kommer Sverige inte längre vara svenskt om man fyller det med väldigt många andra människor.

– Vill människor ha det så, så får det vara så, det är en demokratisk process. Men det är klart det är lättare att släppa in en massa finnar än eritreaner. Den stora lögnen i Sverige är att vi blandar ihop konflikträdsla med föreställningen att vi är fredliga människor. Vi är bara konflikträdda. Så är det. Så vad händer då? När en stor migration i världen pågår så får du folk som sätter sig i rörelse, och då är inte Sverige deras första alternativ. Det är i stället USA, Kanada, Australien, till och med Storbritannien, Frankrike, Tyskland går före Sverige, då får de kräm de la kräm. Då kan man fråga sig vilka som landar i Sverige till slut. Vi har ett par eliter som kommit hit, faktiskt av politiska skäl, och det var den iransk-kurdiska invandringen och den latinamerikanska. Många av dem har nu åkt härifrån, Mauricio Rojas sitter till exempel som minister i Chile idag… okej. De drog hem till Uruguay och Argentina och Chile och det var en förlust för oss. Men sen har vi tagit emot stora grupper som inte varit lika mycket elit och som ofta är överrepresenterade i Kumlabunkern. Där har vi naiviteten och den naiviteten är kopplad till konflikträdsla. Och den har lett till gängvåldet och det samhälle vi har idag där hela styret, både moderater och socialdemokrater haft locket på, tryckt ner det här, och därför har det växt fram ett gigantiskt integrationsproblem… nu har de vaknat och kommer farande helt plötsligt och Jimmi Åkesson får truiumfatoriskt sitta och säga vad var det jag sa hela tiden.

Alexander Bard säger samtidigt att han ogillar att prata om etnicitet. Att han föredrar att tala om människor. Om medborgarskap och plikter man har mot det samhälle man lever i.

– Jag har inga problem med invandring och migration överhuvudtaget, absolut inte, uttåget ur Egypten är den mest radikala händelsen i världshistorien – vi är inte nöjda med Egypten vi går nån annanstans, en fantastisk grej! – fine. Men det här handlar om integration, det handlar om vad som ska fungera. Okej. Då har vi två minoriteter i Sverige som vi har lärt oss att tycka om och acceptera och som har haft det tufft i historien och blivit utsatta som fan. De kallas till exempel för judar och homosexuella. Och nu är det ungefär som att man låtsas som ingenting, när antisemitismen och homofobin exploderar. Det är exakt det som sker idag. Samtidigt så blir vi, som säger detta öppet, jagade av åklagarämbetet i Sverige! För att vi vågar påpeka att man kanske borde kolla varifrån antisemitismen och homofobin idag kommer. Efter alla jävla Prideparader och skit vi haft i fyrtio år kommer antisemitismen och homofobin tillbaka med en rungande kraft.

Och kvinnoförtrycket. Glöm inte bort kvinnoförtrycket.

– Ja, absolut. Vi har tre förtryck vi slagits hårt för att slippa här i Sverige som nu är tillbaka och gissa varifrån de tre kommer? Vi släpper in ett dysfunktionellt patriarkat som har tagit det här med sig.

Så hur känns det för dig när du varit en person som varit… okej du har alltid betraktats som kontroversiell, men plötsligt blir du föremål för en lynchmobb som ska jaga dig bara för att du säger sanningen. Vad tänker du om Sverige?

– Jag tror inte svenskarna är speciellt smarta eller välutbildade eller kan sin historia… de har helt fallit för lynchmobbarna. De har blivit hedniska dessutom, de är inte ens kristna längre. För i kristendomen blir man förlåten när man har gjort nånting, i kristendomen får du också reda på hur du ska betala av din skuld. Det bygger kapitalismen på, det finns skuldsättning och sen kan du betala av din skuld och blir fri från den. Att sitta i fängelse är en skuldavbetalning. Okej? De här lynchmobbarna i Sverige idag vill straffa dig för evigt. Du ska dö! Och det är en symbolisk död, du får aldrig mer yttra dig och ingen ska någonsin mer veta att du finns.

– Deplatformeringskulturen är ett dödsstraff. Ett mentalt och symboliskt dödsstraff. Du får aldrig mer någonsin yttra dig för det finns ingenting hos de här lynchmobbarna som kallas nyans eller om det nu skulle vara så att de hade rätt ­ vilket de inte har – att de skulle kunna diskutera, hur ska du nu betala av den här skulden… Nej, de kräver att du ska böja ner nacken och säga att det ligger något i kritiken och sen avrättar de dig efter det. Precis som jakobinerna gjorde på 1700-talet. Det är hedniskt.

Är det inte också en skrämseltaktik, för att man ska skicka en varningssignal till alla andra som funderar på att yttra sig, att så här går det?

– Jovisst är det det! Inom själva lynchmobben också, till dem som deltar, de är själva livrädda och fega kräk som vet om att de kan bli nästa syndabock om de inte står och skriker med, fast de innerst inne inte tror på det som skriks.

Hur har Sverige blivit ett mobbarland?

– Därför att man tappade kristendomen och blev hedniska igen. Det är hedniska lynchmobbar, där har Sverige hamnat idag. Den svenska feminismen har helt tappat sitt fäste, den har blivi en ny hednisk lynchmobb.

Hur gör vi för att få tillbaka anständigheten?

– Genom att göra folk upplysta om det här så att de förstår vilket pekoral det är. Och hur patetiskt det är. Det värsta är att de tror det vi nu ser hända är en form av utveckling. Att Sverige avancerar! Men att Sverige avancerar teknologiskt är tack vare ingenjörerna. Det är inte mentalt avancemang, det som pågår. Inte ens svenska kyrkan har koll på sin egen kristendom. Den är också hednisk idag, en låtsaskristen lynchmobb som håller på med godhetssignalering och skiter fullständigt i att den trampar ihjäl folk. Det är vad svenska kyrkan är idag.

Hela Sverige är dessvärre genomsyrat av det här. Hur tillfrisknar vi?

– Det finns bara ett sätt att ta sig runt galenskapen, och det är att göra folk medvetna om det. Jag jobbar med det själv, det gör ju du också, att försöka få folk att förstå det här.

Men folk är så otroligt rädda i Sverige. Vad är människor så rädda för? Folk har ju varit rädda i åratal, också innan den här värsta lynchmobbstämningen kom så var folk rädda.

– Den svenska konformismen, menar du? Den kommer från en väldigt snabbt urbaniserad nyrik svensk medelklass. Svenskar är bönder som nyligen flyttat in till storstan. Det dominerar Sverige idag. och den här nyrika urbana medelklassen är hårt belånad. Ända fram till de är sextio år gamla och har råd att köpa en Tesla. Att belåna folk är något som moderaterna och socialdemokraterna ägnar sig åt, för de vet att en hårt belånad befolkning håller käften.

Så man är egentligen i händerna på bankerna och det ekonomiska systemet.

– Ja.

Och nu försöker man ta bort kontanterna…vilket gör att människor blir ännu mer förslavade.

– Ja, och man trycker ännu mer pengar för att folk ska låna ännu mer pengar för allt högre fastighetspriser driver fram högre belåning. Ju mer belånade folk är, ju mer beroende de är av lånen som staten underhåller, amorteringslån, desto mer beroende av systemet är de – och då håller de käften. Det kommer dock att komma ett stort uppvaknande i Sverige under 2020-talet. Det kommer att ske mentalt och kulturellt och det kommer att slå på stort när nästa ekonomiska kris kommer.

Och när kommer den?

– Jag skulle tippa att innan 2030 har vi den stora ekonomiska krisen. Vi skjuter bara upp den för att vi trycker en massa nya pengar ett varv till. Men förr eller senare har vi förmodligen runt 150 kommuner i Sverige som är bankrutta. Och de får låna pengar av Magdalena ett varv till men det är bara nya lånebubblor. Stockholm stad är överbelånat. Vi lånar till allting i Stockholm stad. Plus att Stockholm stad försörjer andra delar av landet som Malmö till exempel, som är förstört nu. Stockholmarna betalar pengar för att hålla igång Malmös lögnaktika apparat samtidigt som vi själva belånar den här staden över öronen just nu. Det vet inte folk om, men Stockholm är stenhårt belånat. Genomsnittstockholmaren i innerstan är i snitt belånad till 60.000 kronor per person bara på kommunnivå. De lånar pengar hejvilt för sina olika projekt, inte minst politiska projekt, propagandaprojekt.

Sverige behöver med andra ord Lyxfällan? En god man?

– Ja!

Hur länge kan det här slöseriet pågå?

– Det kan pågå så länge man kan låna till låga räntor och det är en fråga om världsekonomin. Världekonomin har deflationstryck just nu på grund av teknologiskutveckling. Det är hög produktivitet i resten av världen som eldar på. Och sen har vi svenska företag och de är utmärkta. Det Sverige har som är bra är ett näringsliv som fungerar, man kan starta företag i Sverige fortfarande och även om det är svårt med staten och hård beskattning, så har vi lfortfarande åg ingång för att få kapital för den som vill starta företag…

Men näringslivet hotas ju av den negativa samhällsutvecklingen, det blir inte bra för företag, det som sker, till exempel den skenande kriminaliteten.

– Ja, företagen är naiva. Jag och Henrik Jönsson gick ut den här hösten hårt och berättade att nu när woke har flyttat in på kommunikationsavdelningarna på företagen så kommer företagen att förstöras. Det är ett gift som äter sig in idag i företagen. Företagen sysslar inte längre med att jobba hårt, tjäna pengar, till aktieägare, och betala alla arbetarna bra lön och investera i framtidens forskning. Istället för att sälja madrasser i Mariestad låtsas man bygga bagerier i Burundi.

– Orsaken till att woke flyttat in på företagen är för att de anställt kommunikationschefer som kommer från statstelevisionen och statsradion. Alla arbetslösa journalister från SVT och SR går raka vägen in på företagen och tror att de ska bestämma vad företagen ska syssla med! De ska inte längre bestämma hur man ska kommunicera på företagen utan vad företagen ska hålla på med överhuvudtaget. Så man gör alltså om vinstdrivande, välskötta svenska företag till nordkoreanska barnkollon just nu. Politiseringen är vansinnigt allvarlig, för den kommer att förstöra våra företag. –– Det andra som näringslivet hotas av är att woke tagit grepp om Chalmers, KTH, Karolinska och Handelshögskolan. Sveriges framtid står och faller med de här fyra institutionerna. Det är här vi utbildar vår elit. Företagare, ekonomer, statsvetare, medicinare, framtida biotech, ingenjörer, alla viktiga kompetenser som det här landet står och faller med. Att man nu lägger 300 miljoner på att genuscertifiera Chalmers är vansinne.

Man politiserar ju även kärleken, relationerna, och familjen.

– Ja. Och tror du att vi har ett försvar i Sverige som fungerar idag? Knappast. Svenska försvaret klarar inte av att hantera pandemier, sånt de ska ta hand om. Det har vi sett nu. De ska hantera extrerna hot men det klarar de inte av.

Och polisen har blivit en åsiktspolis.

– Se upp med polisen, ja! För jag är inte alls säker på att vi får fler poliser bara för att polisen får mer pengar! jag kan tänka mig att det som händer just nu är att polisfacket tänker att det ska bli högre löner till de poliser vi redan har och mer ledighet. När politikerna säger allihopa att vi ska få fler poliser och bara dumpar mer pengar till poliskåren så är min fråga så här, får vi verkligen fler poliser på gatorna, eller får vi bara ännu fler administratörer som ska genuscertifiera polisen?

Och får vi fler åsiktspoliser, kanske? Som ska sitta och dammsuga nätet efter obekväma åsikter och kritiska röster? Som ska leta ”felaktiga” tweets och kommentarer i sociala medier?

Och då är vi tillbaka till dig. Berätta hur du själv blivit behandlad. Vad är det som pågår? Håller vi på att få en censurstat?

– Det håller vi på att få, ja. Full fart. Det är komplett vansinne. Jag är själv utsatt. Det pågår många utredningar just nu och detaljerna kan vi ta vid något annat tillfälle men jag personligen är direkt trakasserad av åklagarämbetet i Stockholm just nu. Syftet är bara att trasa sönder mig. Ingenting annat. De är galna. Det är helt tokigt det som pågår. Åklagarämbetet sysslar inte med att bekämpa gängvåld, det kan jag säga. De är åsiktspoliser och deras mål är att tysta alla som har en avvikande åsikt. De som ens vågar yttra sig. Man ska göra livet surt för alla som protesterar. Och där har vi gummipararagrafen som heter Hets mot folkgrupp och den använder man för att skydda dem som kallas för muslimer mot alla som ens vågar höja ett ord mot islam just nu. Det gör man genom att påstå att muslimer är en folkgrupp. Det är exakt så åklagarna jobbar i Sverige.

 

Läs fortsättningen på intervjun här på Katerina Magasin imorgon!

*****

Vill du gå med i 1,1 miljonersklubben? Välkommen!

Vill du gå med i Stå upp för Katerina Janouch? Välkommen.

Jag skriver om samtidens Sverige ur olika perspektiv. Vill du också bli intervjuad, komma i kontakt med mig eller tipsa om något, dela med dig av din historia/erfarenheter eller skriva själv? Mejla mig på info@katerinamagasin.se – dock arbetar jag ensam, så jag svarar i mån av tid! Läser alla mejl.

Donationer och gåvor:

Du som vill får otroligt gärna ge mig en gåva/donation. En gåva/donation till mig är inget köp av vara/tjänst av mig, varken historiskt utförd eller framtida, ej heller betalning för levererad tjänst/vara, eller framtida sådan, utan en ovillkorad förutsättningslös gåva som inte faller under Konsumentköplagen. Genom utförd betalning bekräftat gåvogivaren att ovanstående förutsättningar gäller.

Swish: 0733289122

Paypal: info@katerinamagasin.se

Konto SE-Banken: 5206-0000114 (de första fyra siffrorna är clearingnummer).

Patreon: https://www.patreon.com/katjanouch

International payments: IBAN: SE5750000000052061604404, Bic: ESSESESS

Blir glad för varje liten slant! Och oerhört tacksam om du köper mina böcker. De nyaste hittar du här nedan. Största tacken på förhand! Thank you! Dekuji! Merci. Danke. Och tack alla ni som redan bidragit, ni anar inte hur glad jag är över det ni ger och det ni skriver, även om jag inte kan tacka var och en av er personligen. Ni ger mig kraft och mod att fortsätta. <3 Tillsammans kan vi förändra världen.

Under våren 2020 kommer jag ut med två nya böcker på mitt bokförlag Palm Publishing.

Första delen i min nya spänningsserie – ”Blodsådd” – köper du här!

https://www.bokus.com/bok/9789151921310/blodsadd/

 

Debattboken ”Flykten från folkhemmet” – köp den här!

https://www.bokus.com/bok/9789151921327/flykten-fran-folkhemmet/

 

”Anhörig Revisited” – om missbruk och medberoende, en reviderad utgåva av romanen Anhörig som kom ut första gången 2004. Köp den här:

https://www.bokus.com/bok/9789151921303/anhorig/

Min bok “Bilden av Sverige” finns i pocket och kan köpas här:

https://www.bokus.com/bok/9789151921297/bilden-av-sverige-en-personlig-resa/

 

 

 

 

 

 

 

Donera med Swish

Stötta Katerina i sitt arbete!

Stötta Katerina!

Donationer och gåvor:

Du som vill får otroligt gärna ge mig en gåva/donation. En gåva/donation till mig är inget köp av vara/tjänst av mig, varken historiskt utförd eller framtida, ej heller betalning för levererad tjänst/vara, eller framtida sådan, utan en ovillkorad förutsättningslös gåva som inte faller under Konsumentköplagen. Genom utförd gåva bekräftat gåvogivaren att ovanstående förutsättningar gäller.

Bitcoin: 3J2irHJYDyVLkAMe9yQ4j9JL2sxLNGwXee
Paypal: info@katerinamagasin.se
Konto SE-Banken: 5216 34 159 29 (de första fyra siffrorna är clearingnummer).
Bankgiro: 5630-6376
Patreon: https://www.patreon.com/katjanouch
International payments:
IBAN: SE8150000000052311121146,
Bic: ESSESESS

Blir glad för varje liten slant! Och oerhört tacksam om du köper mina böcker.

Största tacken på förhand!

Thank you! Dekuji! Merci. Danke.

Och tack alla ni som redan bidragit, ni anar inte hur glad jag är över det ni ger och det ni skriver, även om jag inte kan tacka var och en av er personligen.

Ni ger mig kraft och mod att fortsätta. 

Tillsammans kan vi förändra världen.

0 kommentarer