14 February, 2018 23:44

Nej, muslimska böneutrop går inte att jämföra med glassbilens plingande, lika lite som det går att jämföra heltäckande burka med bikini. Att allt fler städer i Sverige ska få minareter och muslimska böneutrop stör samhällets lugn och utsätter oss för religion och budskap i vår offentliga miljö. Sedan det första böneutropet hördes från minareten i Fittja 2013 har positionerna flyttats fram för att dessa böneutrop ska höras på allt fler håll i Sverige, i dag är böneutrop även tillåtet i Karlskrona. Att tillåta detta strider dock mot religionsfriheten. Vi kräver att dessa vansinniga experiment med vår sekulära samhälle ska upphöra.

När man läser biskopen Fredrik Modéus uttalanden i Expressen är det svårt att inte häpna över naiviteten, sakfelen och okunskapen han ger prov på, när han välkomnar muslimska böneutrop i Växjö. Biskopen anser rätten att utöva sin tro vara en viktig grundpelare i demokratin, och förklarar sitt stöd för Stiftelsen Växjö muslimer, står det bland annat.

Biskopen får gärna tycka och tänka som han vill men låt oss förtydliga att religiösa ledares åsikter ska inte ställa sig över lagen, demokratin och sekularism i Sverige.

Låt oss ta en titt på religionsfrihetslagen (1951:680). Där står så här:
Om religionsfrihet:
1 § Envar äger rätt att fritt utöva sin religion, såvitt han icke därigenom stör samhällets lugn eller åstadkommer allmän förargelse.

Grundlagen i Sverige ger inte bara möjlighet och frihet att utöva sin tro, utan också rätten att inte bli påtvingad eller utsatt för religion och dess budskap i vår offentliga miljö. Det är således stor skillnad på att utöva sin religion privat och offentligt. Något biskopen glömmer bort är just medborgarnas rätt till religionsfrihet, vilket innebär rätten att vara fri från religion om man vill. Rätten att välja är viktigast i termer av frihet. Modéus betonar vikten av ett öppet och tolerant samhälle men verkar inte inkludera icke-religösa medborgare som påtvingas religiösa budskap genom böneutrop. Har vi som medborgare och skattebetalare något val om vi tvingas lyssna på böneutrop oavsett om det handlar om några minuter i veckan eller om den genomförs dagligen från moskén vid de fem tidebönerna? Låt oss inte heller glömma bort att böneutrop sker via högtalare med samma ljudnivå som en glassbil, som då stör samhällets lugn.

I Sverige har vi kunnat se hur framför allt islam försöker allt ihärdigare dominera vårt sekulära samhälle. Kvinnor förföljs, hotats och trakasserats av religiösa moralpoliser och tvingats flytta från förorterna på grund av sin livsstil och klädval. Kvinnor som har flytt till Sverige för att leva i frihet blir mördade då de till exempel vägrar slöja. Vi ser könssegregering i skolor, på badplatser, caféer, restauranger, där religiösa ledare sakta men säkert flyttar fram sina positioner genom att utnyttja demokratis öppenhet och tolerans och ställa krav på den. Vi ser kristna som förföljs och hotas. Vi ser muslimer som lämnar islam men som trakasseras och förföljs värre än i sina hemländer i Mellanöstern. Vi ser till och med människor som nu lämnar Sverige på grund av religionsförföljelse.

”Enligt en avhandling gjort av Afrah Abdulla, doktor vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande på Linköpings universitet, känner nyanlända oro inför att deras barn ska överge kulturen från sitt hemland och att en del väljer frivilligt att segregera sig för att garantera att deras barn uppfostras efter egna regler. Muslimer drar sig undan från samhället för att skydda sina barn mot svenska värderingar.”

Vi ser nu fall där radikal islam tillåts allt större inflytande i det offentliga, och där begreppet islamofobi används för att tysta dem som ogillar religionens och dess extremare avarters framväxt i Sverige. Vi ser rättsliga strider i vardagen, där män och kvinnor vägrar ta i hand på grund av sin tro, och att de vägrar följa regler om arbetskläder. Vi ser att det plötsligt krävs att svenskar ska anpassa sig till utländska seder och bruk, inte sällan baserade på just religiös grund. På vilket sätt integreras människor i ett sekulärt samhälle om religionen är deras identitet och kommer före västerländska värderingar och där rätten att utöva sin religion sker inte bara privat utan offentligt? På vilket sätt talar vårt samhälle om att det är våra regler som gäller, och att dessa inte går att kompromissas med? Vilka är det som tvingas integreras – de icke-religiösa eller de religiösa? Många människor flyr till Sverige just p g a religiöst förtryck, förföljelse och indoktrinering. Att de sedan ska behöva utsättas för detsamma i ett demokratiskt, fritt och sekulärt land som Sverige är något som biskopen inte verkar ha tänkt på när han hävdar rätten att utöva sin tro. Om man ska utöva sin tro genom att tvinga den på offentlighet, ställa sig över sekularism och låta andra medborgare böja sig för den är det definitivt inte människors rättigheter vi pratar om utan religionsintrång, förtryck och indoktrinering.

Biskop Modéus är priviligierad eftersom han har växt upp och levt i Sverige, långt från religiöst förtryck och förföljelse. Frihet och demokrati ska dock aldrig underskattas, tas för givet eller missbrukas. Undrar hur biskopen skulle reagera om någon ställde sig vid hans dörr, parkering eller utanför hans fönster varje dag och gjorde böneutrop via högtalare? Skulle han fortfarande predika om tolerans och öppenhet samt rätten att utöva sin tro – eller ringa polisen?

BIANCA MURATAGIC

KATERINA JANOUCH

**********

Jag skriver om samtidens Sverige ur olika perspektiv. Vill du också bli intervjuad, komma i kontakt med mig eller tipsa om något, dela med dig av din historia/erfarenheter eller skriva själv? Mejla mig på [email protected] – dock arbetar jag ensam, så jag svarar i mån av tid! Läser alla mejl. Vill du vara med och stötta mig, den fria debatten och oberoende journalistisk? Bidrag till mitt heltidsarbete tas tacksamt emot via swish på 0733289122 eller konto SE-Banken 5206-0000114 (första fyra siffrorna är clearingnummer). Har även skaffat crowdfundingtjänsten Patreon och finns här: https://www.patreon.com/katjanouch

International payments: IBAN: SE5750000000052061604404, Bic: ESSESESS

Blir glad för varje liten slant! Och oerhört tacksam om du köper mina böcker. De nyaste hittar du här nedan. Största tacken på förhand! Thank you! Dekuji! Merci. Danke. Och tack alla ni som redan bidragit, ni anar inte hur glad jag är över det ni ger och det ni skriver, även om jag inte kan tacka var och en av er personligen. Ni ger mig kraft och mod att fortsätta. <3 Tillsammans kan vi förändra världen.

Senaste barnboken “Så bråkar man och så blir man sams”, utgiven på Lava Förlag, finns att köpa här.

Senaste småbarnsboken, “Ingrid och Ivar på badhuset”, utgiven på Bonnier Carlsen, finns att köpa här.

Senaste romanen, den 10:e delen i romanserien om Cecilia Lund – Vapendragerskan – finns att köpa här. Vapendragerskan är utgiven på mitt eget förlag Palm Publishing, som jag valde att starta när Piratförlaget – där jag tidigare gett ut mina vuxenböcker – vände mig ryggen då jag berättade sanningen om samhällsutvecklingen i Sverige.

Min kommande bok heter “Bilden av Sverige” och släpps 28/2. Bevaka den gärna på Bokus.

 

Katerina Janouch
[email protected]