28 april, 2017 07:30

Jag har intresserat mig för Okinawa länge och även skrivit artiklar om den berömda Okinawalivsstilen. Vem vill inte leva i 100 år? För de flesta av oss, moderna människor i västvärlden, förblir detta dock en ouppnåelig dröm. Redan i 60-70-års åldern börjar många av oss duka under för allehanda krämpor, och vår medellivslängd i Sverige ligger på dryga 84 år för kvinnor och runt 80 år för män. Vi har med andra ord en bit kvar till de häftiga 100. På Okinawa (som ligger utanför Japans kust) däremot lever människor längst av alla i hela världen och vad viktigare är, de är friskare än andra så länge de lever.

Forskare har de senaste decennierna studerat Okinawabornas livsstil för att ta reda på vad som är hemligheten bakom deras långa hälsosamma liv. Inte helt oväntat är det en kombination av kost, motion och attityd som är framgångsreceptet.

På Okinawa är man stolt över sin ålder. Det finns ingen ungdomskult likt den som vi har (att allt över 25 är passé). I stället firar man att man blir äldre vilket också skapar en positiv syn på livet (ålderskriser är inget folk ägnar sig åt här!). På Okinawa betraktas man som ett barn tills man fyller 55. När man blir 97 firar staden att man återvänder till barndomen!

En västerlänning som kommer till Okinawa möts av harmoniska gamlingar som ser förvånansvärt unga ut för sin ålder. De har finare hy än jämnåriga på andra håll och ser yngre ut trots uppnådda höga åldrar. Hjärtsjukdomar är sällsynta, liksom cancerfallen. Även den mentala hälsan är god och åldersrelaterade sjukdomar som Alzheimer förekommer sällan. Inte heller lider Okinawaborna av benskörhet i någon större utsträckning, och kvinnor som är i klimakteriet har färre problem med menopausen än jämngamla systrar världen över. (Studier visar att klimakteriebesvär kan vara livsstilsrelaterade. Med hjälp av Okinawaprogrammet kan trötthet, svettningar och vallningar minska eller helt försvinna. På Okinawa finns inte ens ordet vallning.) Här går ingen i pension. (Faktiskt har de inget ord för pension heller.)

Egentligen är det konstigt att inte fler människor försöker leva enligt Okinawamodellen som är relativt enkel. Mycket frukt, grönsaker, fisk och te. Motion, avslappning och en smula andlighet. Ett liv i harmoni med sig själv och naturen. Så skulle många av oss bli 100 år eller äldre.

Detta är Okinawa-Programmet i 4 enkla steg

  1. Ät rätt enligt Okinawa-Dieten

Okinawa-dieten är rik på grönsaker och frukt och innehåller färre kalorier än den mat du vanligen äter, å andra sidan är den rik på fibrer och du blir mätt snabbare. Man äter inte särskilt mycket ris utan istället alger. Här har historiskt sett inte funnits någon övervikt. (TYvärr är snabbmatskedjorna på väg att sabba denna hälsosamma livsstil och för första gången blir nu människorna sjukare på grund av fet friterad mat och massor med socker).

  1. Rör dig med glädje

Motion är ett sätt att länka samman kropp och själ – något som är elementärt när det kommer till att åldras vackert och framför allt långsamt. Motionsformer som är bra enligt Okinawa-modellen är Tai-chi, Qi Qong, yoga, promenader, dans och trädgårdsarbete. Alla äldre på Okinawa odlar grönsaker och sköter sina grönsaksland dagligen. Bättre att röra sig mycket och ofta men med lättare börda/uppgifter än lite och intensivt och utmattande. Det är därför kvinnorna är friskare och lever längre än männen, de tar inte ut sig lika mycket.

  1. Lev i harmoni

Detta är en viktig bit i Okinawabornas framgångsrika långa levnad. Stress är huvudfiende nummer ett om du vill leva tills du blir 100. Haft ett vredesutbrott nyligen? Sluta genast att hetsa upp dig om du vill bli lika gammal som på Okinawa. Där kontrollerar man sina känslor istället för att låta aggressionerna flöda. Genom meditation skapar de ett ”inre” leende och hanterar konflikter i lugn och ro i stället. Mottot: Allt ordnar sig! är stående på Okinawa.

  1. Odla din andlighet

Vad du tror på och hur du förhåller dig till tingen har stor betydelse för ditt liv, din hälsa och lycka. Okinawakulturen lägger stor vikt vid individens mående och välbefinnande. Böner och meditation bidrar till att man lever ett liv som genomsyras av andlighet. Man hämtar inspiration från en ”högre makt”, något många av oss i västvärlden rationaliserat bort. Men forskning visar att människor som har en inre tro (oavsett om det är en gud eller något annat man väljer att ha som sin ledstjärna) är mindre mottagliga för depressioner, och har ett bättre fungerande immunsystem. På Okinawa har alla ett eget litet altare hemma där man pratar med sina döda anhöriga och husgudar. Man lever i samklang med varandra. Även tillhörighet skapar ett välmående som leder till ett längre liv.

Jag brukar odla min trädgård om sommaren, annars är det svårt i Sverige med åretrunt-odling såvida man icke har ett växthus. Men ovan får du en bild av lotusblomman för lite mer harmoni. Slappna av, andas in och ut och fokusera på själens frid. Vi ses på andra sidan av de 100.